Sökning: "åk 1–3"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden åk 1–3.

  1. 1. Synliggörandet av kursplanen i undervisningen i idrott och hälsa : En studie om hur idrottslärare i åk 4 – 9 synliggör och tolkar LGR 22 i sin undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Amanda Frykman; Therese Strand Adolfsson; [2023]
    Nyckelord :LGR22; idrott och hälsa; Lindes läroplansteori; centrala innehållet; innehållsanalys; lektionsinnehåll; lektionsplanering; rörelse; hälsa och levnadsvanor; friluftsliv och utevistelse;

    Sammanfattning : Undersökningen handlar om hur verksamma idrottslärare uppfattar betydelsen av de olika delarna i det centrala innehållet i det nya styrdokumentet, LGR 22 samt hur det centrala innehållet synliggörs i idrottslärares pedagogiska planeringar. Flera forskningsstudier visar att elever inom idrott och hälsa får möta ett begränsat antal aktiviteter under idrottslektionerna vilket medföljer att eleverna inte får möta allt inom det centrala innehållet. LÄS MER

  2. 2. Algebra=visuell programmering? : En systematisk litteraturstudie över ”Big Ideas” i algebra och visuell programmering åk 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Strand Carl-Mikael; [2022]
    Nyckelord :Systematisk litteraturstudie; Big Ideas; early algebra; visuell programmering; variabler;

    Sammanfattning : Programmering infördes 2018 i Lgr 11 under Algebra i det centrala innehållet för matematik. Sverige är unikt med denna konstruktion och det har medfört svårigheter för matematiklärare då det dels är otydligt vad undervisningen ska innehålla och dels, vad programmering har med algebra att göra. LÄS MER

  3. 3. Bild är en brygga mellan teori och praktik : En studie om bildämnets betydelse för elevers lärande och om elevers uppfattningar om ämnet.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Kinda Mansour; [2021]
    Nyckelord :The significance of Art’s subject; pictorial language; learning; well-being; creativity; communication; Bildämnets värde; bildspråk; lärande; välmående; kreativitet; kommunikation;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att beskriva hur eleverna värderar bildämnet i grundskolan åk 6-9, utifrån aspekten nytta för lärande och utveckling samt välmående. I undersökningen används en metod med kvantitativa och kvalitativa frågor där elever i årskurs 6-9 fått svara på en webbaserad enkät. LÄS MER

  4. 4. 13 år med samhällskunskap : En fallstudie om vilken demokratisyn elever i åk 3 på gymnasiet uppvisar.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Magnus Mellgren; [2020]
    Nyckelord :Social studies; Samhällskunskap; gymnasieelever; demokratisyn; demokratimodeller; frihetens demokrati; gemenskapens demokrati; beslutmetodens demokrati; ämneslärare; utbildning; elevsyn; demokratiideal;

    Sammanfattning : This degree project purpose was through a text analyze to see what democracy views the senior year students in a Swedish high school showed in an essay assignment in social studies. The theoretical starting point was Agneta Bronäs (2000) democratic modells: democracy as a decision method, liberty democracy and collective democracy. LÄS MER

  5. 5. Experiment inom NO-undervisning: Vad säger den senaste forskningen?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Per Svensson; Johan Lindahl; [2020]
    Nyckelord :Experiment; Simulerade experiment; Virtuella experiment; Lärardemonstrationer; Elevdriven; Bedömning;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt undersöker vad det senaste decenniets forskning har belyst kring arbete med experiment i naturorienterande undervisning riktat mot åk 4-6. En systematisk informationssökning i ett flertal databaser via Libsearch resulterade i 13 artiklar som utifrån förutbestämda kriterier vidare granskades. LÄS MER