Sökning: "B -uppsats förskolan"

Visar resultat 21 - 25 av 40 uppsatser innehållade orden B -uppsats förskolan.

  1. 21. Plan B : Utomhuspedagogik i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Elin Bergström; Malin Brenje; [2018]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; utevistelse; förskola; förskollärare; lärande;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att öka kunskapen om det utomhuspedagogiska arbetssättet i förskolan. För att uppnå syftet används frågeställningar som berör utomhuspedagogikens inverkan på barnen samt betydelsefulla faktorer som påverkar utomhuspedagogiken. Intervjuer har genomförts med sex förskollärare. LÄS MER

  2. 22. Modersmålsutveckling i förskolan : förskollärares tankar och arbetssätt.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Erica Andersson; Ana-Maria Marcu; [2017]
    Nyckelord :modersmålsutveckling; flerspråkighet; förskollärare; språk; förskola; språklig medvetenhet;

    Sammanfattning : Vårt examensarbete är en undersökning om hur förskollärare på mångkulturella förskolor i Sverige arbetar med flerspråkiga barns modersmålsutveckling. Allt fler barn med annat modersmål än svenska kommer till de svenska förskolorna. LÄS MER

  3. 23. Barns bildskapande i den proximala utvecklingszonen : En interventionsstudie av bildskapande lärandeobjekt i förskoleklass

    Master-uppsats,

    Författare :Barbro Bergfeldt; [2017]
    Nyckelord :Bild; förskoleklass; förskolan; estetisk verksamhet;

    Sammanfattning : Denna studie är gjord i förskoleklass inom ämnet bild för att generera kunskap om hur riktad bildundervisning kan påverka barns utveckling av färdighet förmåga och förståelse för bildskapande. Studien tar avstamp i Vygotskijs sociokulturella perspektiv och teori om den proximala utvecklingszonen (Vygotskij, 1998) och syftar till att problematisera en vanlig förekommande bild av att riktad undervisning i estetiska ämnen kan störa barns kreativa inre utveckling. LÄS MER

  4. 24. ”Jag har en farmor i Grekland och en hund som heter Petter” : En studie om planerade högläsningssituationers didaktiska funktion, förekomst och utformning i förskolan

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Alexandra D. Engblom; [2015]
    Nyckelord :Reading aloud; learning; preschool; children; interaction; Högläsning; lärande; förskola; barn; samspel;

    Sammanfattning : The aim of the study was to gain insight into how two different preschools work with planned reading aloud. My questions were: To what extent does planned reading aloud occur at the preschools? How do the planned situations when they read aloud look like? How do they make the choice of children’s literature to the planned reading aloud sessions? And; how can these different factors affect children's learning and development? This I have tried to find out by using a qualitative method. LÄS MER

  5. 25. Diskurser om specialpedagogik och barn i behov av särskilt stöd. En diskursanalytisk studie av artiklar i facktidskriften Förskolan

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marie Elg; [2014-05-15]
    Nyckelord :specialpedagogik; barn i behov av särskilt stöd; förskola; diskursanalys; tidningen Förskolan;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att synliggöra och analysera de diskursiva framställningarna, av specialpedagogik och barn i behov av särskilt stöd, i fem artiklar i förskollärarnas facktidskrift Förskolan. Teorin utgår från ett socialkonstruktionistiskt och diskursteoretiskt synsätt med antagandet att vi tillsammans använder språkliga handlingar för att konstruera en verklighetsförståelse (Bergström & Boréus, 2000a, b; Winther Jørgensen & Phillips, 2000; Dahlberg, Moss & Pence, 2001). LÄS MER