Sökning: "Biestas teori om demokrati"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Biestas teori om demokrati.

  1. 1. “Ifall vi lyssnar på dom lyssnar dom på oss” : En kvalitativ studie om förskolebarns uttryck för deltagande i demokratiska processer utifrån barnlitteratur

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Gabriella Ny Berkelund; Anna-Carin Vestman; [2023]
    Nyckelord :Demokrati; demokratiska processer; delaktighet; inflytande; makt; motstånd; frihet; barnlitteratur; boksamtal;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra förskolebarns uttryck för deltagande i demokratiska processer, utifrån litteratur med tillhörande boksamtal. Specifikt studeras följande frågeställning: Vilka möjligheter till deltagande i demokratiska processer, utifrån begreppen inflytande, makt, motstånd och frihet ger förskolebarn uttryck för, efter att ha tagit del av böckerna Gropen (2018) och Koko och Bosse, vill inte! (2019)? Studiens metodologiska utgångspunkt är semistrukturerade gruppintervjuer i boksamtalsform. LÄS MER

  2. 2. DEMOKRATI- OCH FOSTRANSUPPDRAGET

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anne-Marie Boman Wennberg; [2020-04-15]
    Nyckelord :lärarrollen; demokrati- och fostransuppdrag; likvärdighet; marknadisering; organisering; medborgerliga idealtyper; institutionella logiker;

    Sammanfattning : Syfte: Studien handlar om gymnasielärares demokratiuppdrag i den marknadsanpassade gymnasieskolan. Att fostra kunniga och ansvarstagande samhällsmedborgare är ett av utbildningsystemets primära mål. Lärare och elever styrs både medvetet och omedvetet mot olika ideal. LÄS MER

  3. 3. Demokratiuppdraget - ett modeord eller barns rättighet? En kvalitativ studie om pedagogers arbete med demokrati-uppdraget i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Tina Redgård Larsson; Felicia Nordstrandh; [2020]
    Nyckelord :Barn; demokrati; demokratiuppdraget; demokratiutbildning; förskolan; individ; pedagoger; subjekt.;

    Sammanfattning : Det framgår i Läroplanen för förskolan (Lpfö 18) att förskolan ska lägga grunden till barns demokratiutbildning, dock står det inte formulerat hur detta ska gå till eller vad som ska ingå i utbildningen. Läroplanens utformning av demokratibegreppet lämnar tolkningsfrihet åt pedagogerna som jobbar i förskolan. LÄS MER

  4. 4. Välja strider i förskolan : En kvalitativ studie om demokratisk fostran och Alla Barn i Centrum

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier

    Författare :Anna Rossall; [2018]
    Nyckelord :Democracy; preschool; All Children at the Centre ABC ; Biestas theory on democracy; socioemotional; setting boundaries; Demokratisk fostran; förskolan; Alla Barn i Centrum ABC ; Biestas teori om demokrati; socioemotionella program; sätta gränser;

    Sammanfattning : The purpose of my study is to investigate how working with ABC (All Children at the Centre) can be interpreted based on a democratic education in preschool. ABC is a socioemotional course provided by an external agency which is subsequently available to teachers and parents within certain councils, throughout the country. LÄS MER