Sökning: "Charity donations"

Visar resultat 16 - 20 av 34 uppsatser innehållade orden Charity donations.

  1. 16. Normpåverkan vid välgörenhetsdonationer : Ett kvantitativt fältexperiment

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)

    Författare :Linda Nicklasson; Linda Guntell; [2016]
    Nyckelord :donations; welfare; norms; descriptive norms; provincial norms; social closeness norm; social psychology; donationer; välgörenhet; normer; deskriptiva normer; provinsiella normer; social närhetsnorm; socialpsykologi;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka om människors intentioner att donera pengar påverkas av deskriptiva normer. Följande hypoteser användes: 1) Både sociala närhetsnormer (du agerar som personer du känner samhörighet med gör) och provinsiellas normer (du agerar efter de lokala normer som gäller för platsen du befinner dig på) ökar människors intentioner att donera till välgörande ändamål jämfört med ett standardförfarande där välgörenhetsorganisationen enbart signalerar altruistiska ideal och 2) Sociala närhetsnormer leder till starkare intentioner att donera jämfört med provinsiella normer. LÄS MER

  2. 17. Attracting Donations : How Iranian Charity Organizations Promote to Attract Donation?

    Master-uppsats,

    Författare :Hooman Dadkhah; Maryam Samari; [2016]
    Nyckelord :Social Behaviour Law; Samhälls-; beteendevetenskap; juridik;

    Sammanfattning : Non-Profit Organizations (NPO), also called the third sector, are organizations that do not aim to generate revenue and, as the name suggests, profit making is not their goal. However, like any other organization, they have expenses to cover in order to reach their goals. LÄS MER

  3. 18. Den Moraliska Kompassen – En guide till marknadsföring av välgörenhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Linn Albertsson; Emelie Ljung; [2016]
    Nyckelord :charity; marketing; trust; välgörenhet; marknadsföring; förtroende;

    Sammanfattning : Bakgrund: Tidigare studier visar en ökad misstro till välgörenhetsorganisationer samtidigt som det ökade antalet organisationer ökar konkurrensen mellan organisationerna om bidragsgivarnas donationer. Detta ställer krav på välgörenhetsorganisationer att marknadsföra sig för att nå ut till allmänheten. LÄS MER

  4. 19. Hur berättelser om identifierade offer och statistisk information i välgörenhetsannonser påverkar hjälpande gentemot ingruppen och utgruppen

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Erika Alf; Emma Eldered; [2016]
    Nyckelord :proportionsdominanseffekten; identifierbarhetseffekten; Välgörenhet; hjälpbeteende; ingruppsbias; Charity; helping behavior; identifiable victim effect; proportion dominance effect; in-group bias; Social Sciences;

    Sammanfattning : I pågående flyktingkris har hjälporganisationer haft svårigheter att samla in pengar till olika projekt. Att utforma annonser som motiverar till hjälpbeteenden är därför av stor vikt. Tidigare forskning visar att hjälporganisationer som presenterar annonser med en personlig berättelse om ett identifierat offer genererar flest donationer. LÄS MER

  5. 20. Donationer genom innovativa metoder : Vägen till fler företagsgivare för en ideell organisation

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Sandra Lagestrå; Michaela Lindeback; Amanda Svedung; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Abstract Purpose: Innovation contribution • The purpose of this diploma thesis is to develop, for Läkarmissionen, an innovative fundraising method for increasing donations from businesses. Knowledge contributions • The purpose is also to examine how the innovation process could be run in non-profit organizations. LÄS MER