Sökning: "Charity donations"
Visar resultat 16 - 20 av 34 uppsatser innehållade orden Charity donations.
16. Normpåverkan vid välgörenhetsdonationer : Ett kvantitativt fältexperiment
Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för psykologi (PSY)Sammanfattning : Syftet med uppsatsen var att undersöka om människors intentioner att donera pengar påverkas av deskriptiva normer. Följande hypoteser användes: 1) Både sociala närhetsnormer (du agerar som personer du känner samhörighet med gör) och provinsiellas normer (du agerar efter de lokala normer som gäller för platsen du befinner dig på) ökar människors intentioner att donera till välgörande ändamål jämfört med ett standardförfarande där välgörenhetsorganisationen enbart signalerar altruistiska ideal och 2) Sociala närhetsnormer leder till starkare intentioner att donera jämfört med provinsiella normer. LÄS MER
17. Attracting Donations : How Iranian Charity Organizations Promote to Attract Donation?
Master-uppsats,Sammanfattning : Non-Profit Organizations (NPO), also called the third sector, are organizations that do not aim to generate revenue and, as the name suggests, profit making is not their goal. However, like any other organization, they have expenses to cover in order to reach their goals. LÄS MER
18. Den Moraliska Kompassen – En guide till marknadsföring av välgörenhet
Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomiSammanfattning : Bakgrund: Tidigare studier visar en ökad misstro till välgörenhetsorganisationer samtidigt som det ökade antalet organisationer ökar konkurrensen mellan organisationerna om bidragsgivarnas donationer. Detta ställer krav på välgörenhetsorganisationer att marknadsföra sig för att nå ut till allmänheten. LÄS MER
19. Hur berättelser om identifierade offer och statistisk information i välgörenhetsannonser påverkar hjälpande gentemot ingruppen och utgruppen
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för psykologiSammanfattning : I pågående flyktingkris har hjälporganisationer haft svårigheter att samla in pengar till olika projekt. Att utforma annonser som motiverar till hjälpbeteenden är därför av stor vikt. Tidigare forskning visar att hjälporganisationer som presenterar annonser med en personlig berättelse om ett identifierat offer genererar flest donationer. LÄS MER
20. Donationer genom innovativa metoder : Vägen till fler företagsgivare för en ideell organisation
Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för innovation, design och teknikSammanfattning : Abstract Purpose: Innovation contribution • The purpose of this diploma thesis is to develop, for Läkarmissionen, an innovative fundraising method for increasing donations from businesses. Knowledge contributions • The purpose is also to examine how the innovation process could be run in non-profit organizations. LÄS MER