Sökning: "Charity donations"

Visar resultat 6 - 10 av 34 uppsatser innehållade orden Charity donations.

  1. 6. Vill du vara en bra eller dålig människa? : En kritisk visuell retorikanalys av UNHCR:s övertygelsestrategier i reklamfilmer om flyktingkrisen i Ukraina

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Maya Sjöstedt; Elin Öström; [2022]
    Nyckelord :UNHCR; Charity advertising; Rhetorical analysis; Persuation strategies; Humanitarian organizations; UNHCR; Välgörenhetsreklam; Retorisk analys; Övertygelsestrategier; Välgörenhetsorganisationer;

    Sammanfattning : It’s significant for charities to incorporate persuasion strategies into their communication to create engagement and encourage donations. This is especially important in circumstances of war due to the millions of people who are forced to flee and need emergency assistance. LÄS MER

  2. 7. "Du kan vara med, ge en gåva idag" : En multimodal diskursanalytisk studie av hur texter från tre välgörenhetsorganisationer uppmanar till agerande

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Maria Katarina Börjeson Martins; [2021]
    Nyckelord :multimodal discourse analysis; attitudes; SFL; charities; multimodal diskursanalys; attityder; SFL; välgörenhetsorganisationer;

    Sammanfattning : The present study conducts a multimodal discourse analysis of texts from the three charities UNICEF, Red Cross and Doctors Without Borders and investigates how the reader is encouraged to support these organizations by donating money. The aim is to explore what relationship to the reader that is established, as well as what attitudes that are expressed through textual and visual modes. LÄS MER

  3. 8. Marknadsföring som räddar liv : En studie om emotionell marknadsföring inom välgörenhet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Susanna Ekvall Stranne; Lina Wennberg; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I dagens samhälle finns det många välgörenhetsorganisationer som efterfrågar donationer till olika ändamål. Vanligtvis erhåller konsumenten ingen fysisk produkt vid donationer och därför är det väsentligt att välgörenhetsorganisationers marknadsföring påverkar konsumenterna emotionellt för att få dem att donera pengar. LÄS MER

  4. 9. Utveckling av en webbapplikation för välgörenhetsdonationer : Betydelsen av navigerbarhet, tillförlitlighet och intresseväckande design för webbapplikationer avsedda för att skänka pengar till välgörenhet

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för datavetenskap

    Författare :Martin Jonson; Amanda Christiansen; Albin Ytterberg; Emma Dahlin; Gustaf Lindgren; Malte Byström; Marcus Alvebro; Martin Svanberg; [2021]
    Nyckelord :tillförlitlighet; intresseväckande; navigerbarhet; välgörenhet; välgörenhetsorganisation; webbapplikation; donation;

    Sammanfattning : Denna studie ämnade att undersöka hur en webbapplikation för välgörenhetsdonationer, kunde utformas så att en användare upplever den som intresseväckande, lättnavigerad och tillförlitlig. Utvecklingen av denna webbapplikation delades upp i två iterationer med två användartest och resultaten jämfördes. LÄS MER

  5. 10. Will Good Deeds Redeem Your Sins? A quantitative study of the effects of corporate charitable donations in a sin stock setting

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Graduate School

    Författare :Fredrik Mattsson; Herman Weber; [2020-08-05]
    Nyckelord :Sin Stocks; CSR; Corporate Donations; Charity; Legitimacy; Stakeholder Sentiment;

    Sammanfattning : Corporate social responsibility (CSR) has received increasing attention from the popular press in general, and academics and the investment community in particular, in the past decade. Corporations are increasingly integrating CSR as part of their business strategies. LÄS MER