Sökning: "Children s participations"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Children s participations.

  1. 1. Barn ska få inflytande men inte över allting : En fenomenografisk studie om förskollärares föreställningar om barns delaktighet och inflytande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Lisa Johansson; Melina Söderlund; [2023]
    Nyckelord :Children´s rights; influence; participation; phenomenographic; preschool; Barns rättigheter; delaktighet; fenomenografi; förskola; inflytande;

    Sammanfattning : The purpose of this qualitative study is to contribute with increased knowledge regarding preschool teacher’s notions of children’s participations and influence in preschool. To find out about this we used semi-structured interviews as a method when we interviewed eights preschool teachers in four different preschools in the same municipality. LÄS MER

  2. 2. Barns rätt till skydd och barns rätt till delaktighet - (o)förenliga rättigheter? En kvalitativ intervjustudie om socialsekreterares beskrivningar av att arbeta med barn och ungas delaktighet vid LVU-ärenden

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för globala studier

    Författare :Rebecca Sylten; [2022-02-08]
    Nyckelord :children’s participation; ; article 12 of the convention on the Rights of the child; compulsory care; care of young people special provision act; child perspective; children’s perspective; social worker perspective;

    Sammanfattning : Several investigations and reports show that Swedish social services do not sufficiently provide children’s and young people’s right to participation in cases of care of young people (special provision) act. The aim of this study was to explore how, if at all, social workers working with children and young people in Western Sweden describe themselves working with children’s participations in cases of care of young people (special provision) act. LÄS MER

  3. 3. Barns rätt till delaktighet– viktigt på riktigt? : Professionellas beskrivningar av barns förutsättningar för delaktighet i serviceinsatser.

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för socialt arbete (SA)

    Författare :Sanna Hallgren; [2021]
    Nyckelord :Barns delaktighet: serviceinsatser: familjestöd: gräsrotsbyråkrati: barndomssociologi;

    Sammanfattning : The child protective services in Sweden contains two central parts, child protection and family support/ services. In the proposal for a new Social Service Act the family support is expanded to easier provide support for parents and children without assessments. LÄS MER

  4. 4. Inflytande och delaktighet på förskolans utegård : En studie om förskollärares strategier för att möjliggöra inflytande och delaktighet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Lina Balder; Sandra Persson; [2021]
    Nyckelord :Attitudes; Influence and Participation; Strategies; Shier s Participation Model; förhållningssätt; Inflytande och delaktighet; strategier; Shiers delaktighetsmodell;

    Sammanfattning : This study aims to find and make visible strategies educators use to enable influence and participations for the children in the schoolyard. The purposewas investigated through an unstructed survey with qualitative questions to give educators space to formulate their experince and thoughts about children´s influence and paritcipation in the yard. LÄS MER

  5. 5. Blivande förskollärares syn på delaktighet i barns fria lek i förskolan : En kvalitativ studie om blivande förskollärares uppfattningar kring vuxnas delaktighet i barns fria lek

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Julia Neldin; Elin Sahlqvist; [2021]
    Nyckelord :free play; future preschool teacher; participation; pedagogical roles; the importance of play; blivande förskollärare; delaktighet; fri lek; lekens betydelse; pedagogiska roller;

    Sammanfattning : Syftet med våran studie är att undersöka vilken inställning blivande förskollärare har till pedagogers delaktighet i barns fria lek i förskolan. Vi syftar till att undersöka vilka erfarenheter de bär med sig samt vilka uppfattningar de har gällande hur delaktighet i barns lek påverkar leken och lärandet i den. LÄS MER