Sökning: "Children with typical language development"

Visar resultat 11 - 15 av 38 uppsatser innehållade orden Children with typical language development.

  1. 11. Expressiv fonologisk förmåga hos barn i åldrarna 3;5 – 4;9 år som har konstaterade uttalssvårigheter : En icke-linjär fonologisk analys

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin

    Författare :Agnes Jern Isacsson; Linda Malmgren Johansson; [2017]
    Nyckelord :Phonology; preschool children; non-linear analysis; phonological difficulties; LINUS; PPC; WCM; Fonologi; förskolebarn; icke-linjär analys; fonologiska svårigheter; LINUS; PPC; WCM;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka expressiv fonologisk förmåga hos barn i åldrarna 3;5-4;9 år som följer en atypisk tal- och språkutveckling och jämföra den med en åldersmatchad kontrollgrupp.  Ytterligare ett syfte är att undersöka huruvida det föreligger ett samband mellan expressiv fonologisk förmåga och impressiv lexikal förmåga. LÄS MER

  2. 12. Language and pragmatic abilities in children with ADHD and/or Autism Spectrum Disorder : The importance of Speech and Language Pathologists in neurodevelopmental assessment

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Johanna Hartler; [2016]
    Nyckelord :Language; pragmatics; narrative ability; ADHD; ASD; SLP; Språk; pragmatik; narrativ förmåga; ADHD; autism; logoped;

    Sammanfattning : Children with neurodevelopmental disorders like Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD) and/or Autism Spectrum Disorder (ASD) often suffer from variable impairments in language and pragmatic abilities. The purpose of this study was to investigate language and pragmatics in children with ADHD and/or ASD (D-group) compared with a control group with no diagnose (ND-group). LÄS MER

  3. 13. The PhonicStick : Can intense training with the PhonicStick affecvt phonological ability in children with an atypical language development?

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Fanny Lundberg; Nicole Sidendal; [2015]
    Nyckelord :The PhonicStick; Phonological ability; atypical language development; The PhonicStick; Fonologisk förmåga; atypisk språkutveckling;

    Sammanfattning : The present study investigates if intense training with the PhonicStick, a speech generating joystick developed originally as a communication device, has an effect on phonological ability in children with an atypical language development. Previous studies connected to the PhonicStick and phonological ability has not shown any improvement of phonological awareness due to training with the device. LÄS MER

  4. 14. Sambandet mellan Theory of Mind, språkliga förmågor och exekutiva funktioner hos barn i treårsåldern

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för klinisk och experimentell medicin; Linköpings universitet/Medicinska fakulteten

    Författare :Anna Nilsson; Ellen Sirén; [2015]
    Nyckelord :Language; Theory of Mind; executive functions; Theory of Mind Scale; KUBEN; three-year-olds; Språk; Theory of Mind; exekutiva funktioner; Theory of Mind Scale; KUBEN; treåringar;

    Sammanfattning : Barns fem första levnadsår präglas av en omfattande utveckling av språkliga förmågor och exekutiva funktioner, vilka är färdigheter som visat sig ha en stor påverkan på hur barn utvecklar förståelse för sina egna och andras tankar, det vill säga deras Theory of Mind. En central aspekt inom forskning har varit att undersöka hur förmågorna samvarierar vid olika åldrar. LÄS MER

  5. 15. Talperceptionsförmåga i olika ljudmiljöer hos barn med språkstörning i åldrarna 7 – 9 år

    Magister-uppsats, Uppsala universitet/Logopedi

    Författare :Karin Grandin; [2015]
    Nyckelord :speech perception; consonant contrasts; speech production; SLI; speech in babble; talperception; ordproduktion; konsonantkontraster; språkstörning; tal i babbel;

    Sammanfattning : Talperception avser förmågan att uppfatta och känna igen talat språk. Nedsatt talperception förekommer hos flera grupper barn som besöker audiologisk och logopedisk klinik och i synnerhet hos barn med språkstörning. LÄS MER