Sökning: "Children with typical language development"

Visar resultat 21 - 25 av 38 uppsatser innehållade orden Children with typical language development.

  1. 21. Svensk delnominering av Lundamaterialet och en undersökning av prepositioner och komparationsformer hos barn i åldrarna 3:0-5:11 år

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för neurovetenskap och fysiologi

    Författare :Monireh Iranmanesh; Johanna Gustafsson; [2013-10-17]
    Nyckelord :Normering; Lundamaterialet; förskolebarn; prepositioner; komparationsformer; Norm data; Lundamaterialet; preschool children; prepositions; forms;

    Sammanfattning : The main purpose of the study was to collect normative data for Lundamaterialet, revised version, divided into phonology and grammar, for children aged 4:6-5:11. Another aim was to explore how children aged 3:0-5:11 had acquired prepositions and different forms of comparison. 195 children with typical language development participated. LÄS MER

  2. 22. Språksvårigheter: en definitionsfråga : En diskursiv studie om förskolans förhållningssätt, värderingar och synsätt i förhållande till barn med språksvårigheter

    M1-uppsats, Lärarutbildningen

    Författare :Nonna Nyman; Petra Roos; [2013]
    Nyckelord :Language Difficulties; Discourse Analysis; Typical Language Development; Språksvårigheter; Diskursanalys; Typisk språkutveckling;

    Sammanfattning : After having worked within the preschool and it’s system for a number of years, we have often reflected over the fact that many educators tend to look at children with language difficulties in several different ways, and many of them being conflicting. Something that might contribute to this problem is the fact that the term itself, language difficulties, is defined differently between individuals, who in turn affects the way educators and preschools deal with the problem. LÄS MER

  3. 23. Barns berättande och återberättande : En jämförande studie mellan enspråkiga och flerspråkiga barn i Sverige

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Linnéa Thomasdotter; [2013]
    Nyckelord :language development; narratives; swedish; bilingualism; macrostructure; story grammar; microstructure; speech and language therapy; språkutveckling; narrativer; svenska; flerspråkighet; makrostruktur; story grammar; mikrostruktur; logopedi;

    Sammanfattning : I dagens globaliserade samhälle blir det allt vanligare att barn växer upp med fler än ett språk i sin omgivning. Det kräver en ökad kunskap om flerspråkighet och vad som särskiljer flerspråkiga barn från enspråkiga barn. LÄS MER

  4. 24. Narrativ förmåga på franska och svenska : En komparativ studie om enspråkiga och simultant flerspråkiga barn

    Magister-uppsats, Logopedi

    Författare :Anne Haessig; Linda Tuvås; [2013]
    Nyckelord :logopedi; barn; flerspråkighet; tvåspråkighet; språkutveckling; språkförmåga; bedömning; narrativ; narrativer; berättarförmåga; makrostruktur; story grammar; franska; svenska; språkdominans; dominant; språk; språkstörning; enspråkig; enspråkiga; flerspråkig; flerspråkiga; tvåspråkig; tvåspråkiga;

    Sammanfattning : Idag växer var femte barn i Sverige upp med fler än ett språk i sin vardag. Flerspråkiga barn följer samma steg i sin språkutveckling som barn som växer upp med endast ett språk. LÄS MER

  5. 25. Utprövning och prosodisk analys av ord- och nonordsrepetition på en grupp barn med typisk utveckling

    Magister-uppsats, Logopedi; Hälsouniversitetet

    Författare :Petra Martikainen; Jasmine Andersson; [2013]
    Nyckelord :children; language acquisition; prosody; phonology; non-word; word; barn; typisk språkutveckling; prosodi; fonologi; nonord; ord;

    Sammanfattning : Previous research has confirmed that the ability to repeat non-words has a close connection to a child’s language acquisition (Adams & Gathercole, 2000; Gray, 2003; Sahlén, Reuterskiöld-Wagner, Nettelbladt & Radeborg, 1999). It is also known that a repetition task is aided if the word is well known to the child (Roy & Chiat, 2004; Sahlén, m. LÄS MER