Sökning: "DIVA högläsning"

Visar resultat 16 - 20 av 1325 uppsatser innehållade orden DIVA högläsning.

  1. 16. Högläsning för och med yngre elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sara Besic; Tijana Jankovic; [2024]
    Nyckelord :bildstöd; gemenskap; interaktiv högläsning; läsupplevelse; språkutveckling och tidiga skolår;

    Sammanfattning : Kunskapsöversikten har som syfte att undersöka vilka faktorer som är betydelsefulla gällande användningen av högläsning med yngre elever. Högläsningen kan ses som ett språkutvecklande redskap i undervisningen. LÄS MER

  2. 17. Främja elevers motivation till läsning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Anna Nilsson; Helena Andersson; [2024]
    Nyckelord :läslust; läsmotivation; autonom motivation; inre och yttre motivation; motivationsfaktorer; engagemang; intresse; självförtroende; undervisningsstrategier; tid för läsning; delaktighet; differentiering; högläsning; samtal;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 18. Barn i språklig sårbarhet i stora barngrupper : En studie om förskollärares uppfattningar av det språkutvecklande arbetet i stora barngrupper

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sofie Svensson; [2024]
    Nyckelord :Språklig sårbarhet; Specialpedagogik; Stora barngrupper; Kommunikation; Tillgänglig lärmiljö;

    Sammanfattning : Förväntat kunskapsbidrag är att genom förskollärarnas utsagor bidra med kunskap som är betydelsefull för att främja detspråkutvecklande arbetet i förskolan, med fokus på barn i språklig sårbarhet i stora barngrupper. Syfte och frågeställningar Syftet med studien är att få en fördjupad förståelse för förskollärarnas perspektiv på barn i språklig sårbarhet samt deras uppfattningar kring arbetet med barn i språklig sårbarhet i stora barngrupper. LÄS MER

  4. 19. ”Vi måste språka med barnen” : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar kring hur de stöttar språkutvecklingen hos flerspråkiga barn genom högläsning i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Elin Green; Nada Alameli; [2024]
    Nyckelord :preschool; multilingualism; reading aloud; language development; preeschool teacher; socio-cultural perspective; scaffolding; mediation; translanguaging; förskola; flerspråkighet; högläsning; språkutveckling; förskollärare; sociokulturellt perspektiv; scaffolding; mediering; transspråkande;

    Sammanfattning : This study aims to deepen the understanding of and contribute knowledge about how preschool teachers work to promote the language development of multilingual children through reading aloud. The following questions are:  What tools do preschool teachers describe that they use when reading aloud to support the language development of multilingual children? How do preschool teachers describe the work in the inclusion of multilingual children in reading aloud in preschool? In this study, a qualitative method has been used to get closer to the preschool teachers' perspectives and thoughts through semi-structured interviews. LÄS MER

  5. 20. Lärares olika metoder för att öka elevers läslust

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sindy Puelma Mora; Klara Bohman; [2024]
    Nyckelord :grundskola; läslust; läsmetoder; motivation;

    Sammanfattning : Syftet med vårt arbete är att vi som blivande grundskollärare får kunskap om olika metoder som kan användas för att motivera elevers läslust i det tidiga mellanstadiet, då det har visat att elevers läslust har minskat. Arbetet utgår från frågeställningen “Hur kan lärare motivera elever i det tidiga mellanstadiet till en ökad läslust?”. LÄS MER