Sökning: "Dialog format"

Visar resultat 1 - 5 av 28 uppsatser innehållade orden Dialog format.

  1. 1. Trumans komplexa verktygslåda - hur berättarnivåer och subtext påverkar kommunikationen av narrativ i filmmanus : En undersökning av komplexitet genom Niccols filmmanus The Truman Show (1998)

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Sandra Nåhdin; Desirée Philipson; [2024]
    Nyckelord :Komplexitet; berättarnivåer; berättarperspektiv; narrativteori; subtext; The Truman Show; dialog; pragmatik; filmmanus; tematik;

    Sammanfattning : Filmmanus är begränsade till sitt format, vilket skapar utmaningar för manusförfattare att anpassa texten efter tekniska beskrivningar inför den potentiella filmen och samtidigt lyckas förmedla komplexa narrativ som kan engagera läsare. Samtidigt är det just komplexa narrativ som inte bara vinner priser utan även skapar stort engagemang. LÄS MER

  2. 2. ”Från att knappt ta sig igenom kurserna till att lyssna och hänga med i allting” : Hur Jönköping University kommunicerar tillgängligheten till talböcker - påverkar det hur studenter med läsnedsättningar upplever tillgången?

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Arvid Roos Isaksson; [2023]
    Nyckelord :Audiobooks; Legimus; Power; Norms; Isolation; Deviations; Foucault; Qualitative analysis; Talböcker; Legimus; Makt; Normer; Utanförskap; Avvikelser; Foucault; Tematisk metod;

    Sammanfattning : För studenter på universitet och högskolor med funktionsnedsättningar i form av lässvårigheter, såsom till exempel dyslexi och ADHD, kan tillgången till kurslitteratur i form av talböcker innebära att de får samma möjlighet som övriga studenter att delta fullt ut i studierna och slutföra sina studier. I Sverige har studenter med funktionsnedsättningar på universitet och högskolor rätt till särskilt stöd under studierna, såsom att få kurslitteratur inläst i talboksformat. LÄS MER

  3. 3. "Lite vind i segel som avgör" : En kvalitativ fallstudie om medborgardialogens drivkrafter

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Lisa Söderberg; [2023]
    Nyckelord :Participatory governance; Participatory governance arrangements; Medborgardialog; Förtätning; Offentlig förvaltning; Deltagande styrning; medborgardeltagande;

    Sammanfattning : Huruvida medborgardialog ämnar att stärka demokratin eller legitimera stadsutvecklingen är i många fall tvetydigt, men oavsett motiv har det en stark inverkan på dialogens utformning och effekt. Studien har därmed som avsikt att beskriva med vilket syfte som medborgardialog används som styrningsverktyg vid förtätning. LÄS MER

  4. 4. Lokal och hållbar mat i skånska kommuner - Strävan efter närproducerat och relationen till andra hållbarhetsmål

    Master-uppsats, Lunds universitet/Centrum för miljö- och klimatvetenskap (CEC)

    Författare :Maria Stjerndahl; [2023]
    Nyckelord :food; sustainability; public procurement; local food; sustainable food; municipality; food policy; Sweden; Skåne; närproducerad mat; lokal mat; hållbar mat; offentlig upphandling; hållbarhetsmål; kommunala måltider; Earth and Environmental Sciences;

    Sammanfattning : Food production is a major driver of climate change and environmental degradation. There is a political will to use public procurement as a strategic tool to promote more sustainable practices in the food industry. There are many aspects of sustainable food consumption, and one aspect that is getting increased attention is locally produced food. LÄS MER

  5. 5. Transforming Education into Chatbot Chats : The implementation of Chat-GPT to prepare educational content into a conversational format to be used for practicing skills

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Simon Wickman; Philip Zandin; [2023]
    Nyckelord :Artificial intelligence; ChatGPT; Summarization; Educational material; Dialogue format; Automatic evaluation; Prompt creation; Prompt.; Artificiell intelligens; ChatGPT; Sammanfattning; Utbildningsmaterial; Dialog format; Automatisk utvärdering; Instruktion.;

    Sammanfattning : In this study we explore the possibility of using ChatGPT, to summarise large contents of educational content and put it in a template that later can be used for dialogue purposes and will explore the challenges and solutions that occur during the implementation. Today there is a problem for users to create wellmade prompts for learning scenarios that fulfill all the requirements set by the user. LÄS MER