Sökning: "Dynamiskt mindset"

Visar resultat 11 - 15 av 25 uppsatser innehållade orden Dynamiskt mindset.

  1. 11. Utvecklandet av Grit och Dynamiskt mindset inom matematikundervisning

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Thina Barbazewski; [2019-09-16]
    Nyckelord :grit; dynamic mindset; school; teacher; math; teaching; qualitative; interview; phenomenology.;

    Sammanfattning : Background: Angela Duckworth, (2017), professor of psychology, claim that some people have so called Grit, while other people do not have it. Grit can be translated or interpreted as a form of perseverance or internal drive. LÄS MER

  2. 12. Ett matematiskt mindset : Hur kan det visas och hur ser det ut?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Hannes Hermansson; [2019]
    Nyckelord :Dweck; dynamiskt mindset; matematik; mindset; statiskt mindset; grundskola;

    Sammanfattning : Denna studie visar hur ett matematiskt mindset kan modelleras och hur detta mindset ser ut hos grundskoleelever i norra Sverige. Studien utgår från ett sociokognitivt perspektiv och inspireras av Carol Dwecks teoretiska ramverk om mindset. LÄS MER

  3. 13. Lärares mindset och deras praktik : Lärares attityder gentemot elevers förmåga att utvecklas och relationen till deras undervisning

    Magister-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Lina Rahm; [2018]
    Nyckelord :Mindset; dynamic mindset; static mindset; teachers practice; teachers attitude; students ability; Mindset; dynamiskt mindset; statiskt mindset; lärares praktik; elevers förmåga;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka om det finns en relation mellan lärares syn på sina elevers utvecklingspotential och deras undervisning, dvs attitydens påverkan på handling hos de lärare som ingår i studien. Utveckligspotential defenierar jag med utgångspunkt i Dwecks teori (2015) som elevernas utvecklings av intelligens och förmåga. LÄS MER

  4. 14. Mattegeni eller kämpe? - En studie om hur olika beröm kan påverka elevers mindset och självkänsla inom matematiken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Emilia Eriksson; Gabriela Tenggren; [2018]
    Nyckelord :ansträngning; behaviorism; beröm; dyamiskt mindset; intelligens; Maslows behovstrappa; matematikundervisning; självkänsla; statiskt mindset;

    Sammanfattning : Matematikämnet behövs göras tillgänglig för fler då det inom detta ämne finns en stark rotad uppfattning om att det endast är till för en viss typ av människor som besitter en speciell medfödd matematisk förmåga. Denna inställning är i behov av förändring och vi reflekterar i denna studie över om det kan finnas ett samband mellan beröm och elevers inställning till och självkänsla inom ämnet. LÄS MER

  5. 15. Elevers matematiska mindset : - En undersökning om elevers syn på matematiskt lärande.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Sofia Carlsson; [2018]
    Nyckelord :mindset; mathematics; sociomathematic norms; pupils; mindset; matematik; sociomatematiska normer; elever; mellanstadiet;

    Sammanfattning : Vilket matematisk mindset skolelever har och hur de ser på matematiskt lärande har en betydande roll för vad de lär sig och presterar i matematiken. En elevs matematiska mindset behöver dock inte var helt statiskt eller helt dynamiskt utan kan inneha en viss variation. LÄS MER