Sökning: "Dynamiskt mindset"

Visar resultat 16 - 20 av 25 uppsatser innehållade orden Dynamiskt mindset.

  1. 16. Mindsets – är de nyckeln till att öka elevernas engagemang i sitt eget lärande?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anna Lindberg; [2018]
    Nyckelord :Carol Dweck; Dynamiskt mindset; Fixed mindset; Growth mindset; Implicit theories; Lärande; Lärd hjälplöshet; Motivation; Self-theories; Statiskt mindset; Beröm; Formativ bedömning;

    Sammanfattning : Det är skolans ansvar att motivera sina elever till lärande. Efter ett initierande samtal med en avgångsklass på ekonomiprogrammet på en kommunal gymnasieskola framkom det att eleverna inte såg någon nytta i själva inlärningsprocessen. Motivation för att kunna något fanns, men motivation till att lära sig något saknades. LÄS MER

  2. 17. Gymnasieelevens syn på formativ bedömning i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Sara Vikström Edvinsson; [2018]
    Nyckelord :dynamiskt mindset; grit; lärmål; progression; nyckelstrategier;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra elevers uppfattning av formativ bedömning i matematik. Den riktar sig främst till lärare som önskar förbättra sin undervisning. Huvudresultatet visar på att lärare kan ha en avgörande effekt på elevers lärande med utgångspunkt i om de når eleverna med formativ bedömning eller inte. LÄS MER

  3. 18. Det finns ingen mattehjärna, alla kan lära sig. : Att undervisa för dynamiskt mindset i en åldersblandad klass

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Carolina Johansson; [2018]
    Nyckelord :Dynamiskt mindset; statiskt mindset; åldersblandade klasser; aktionsforskning; öppna uppgifter.;

    Sammanfattning : Den här studien tog sin början i de svårigheter som finns med att undervisa åldersblandade klasser i matematik. Syftet var att undersöka hur elevers mindset förändras vid undervisning med öppna uppgifter samtidigt som de får kunskap om hur hjärnan fungerar. LÄS MER

  4. 19. Elevers inställning till matematik : Om sambandet mellan elevernas inställning till matematikämnet och deras problemlösningsförmåga.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Felicia Florheden; [2017]
    Nyckelord :Attityd; elevintervjuer; matematik; mindset; problemlösning;

    Sammanfattning : Studien undersöker den inställning elever ger uttryck för i matematik. Det undersöks också hur elevers inställning till matematik speglar sig i förmågan att lösa problemlösningsuppgifter. Studiens material baseras på observationer där elever i årskurs 5 löser ett matematiskt problem. LÄS MER

  5. 20. “Varför ska vi lära oss det här?” : - en studie om elevers inställning till ämnet matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Louise Ribbestam; Caroline Kronstedt; [2017]
    Nyckelord :Fenomenografi; dynamiskt mindset; motivationsfaktorer; matematik; elevers uppfattningar;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att kartlägga betydelsefulla faktorer som påverkar elevers inställning till ämnet matematik. Studien fokuserar på bidragande faktorer som kan skapa en positiv inställning till matematik hos elever. Empiri har samlats in via individuella elevintervjuer. I intervjuerna ingick intervjufrågor och räkneuppgifter. LÄS MER