Sökning: "Elevers övning"

Visar resultat 21 - 25 av 56 uppsatser innehållade orden Elevers övning.

  1. 21. Läsning - en kvinnlig företeelse? : En studie om högläsningsvanor i relation till elevers attityd kring läsning ur ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå,

    Författare :Vendela Bergfors; Sofia Pihlblad; [2021]
    Nyckelord :Didaktik Genus Läsattityder Högläsning;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar  Syftet med denna studie är att undersöka läsvanor och attityder utifrån ett genusperspektiv. Detta genom undersökning av högläsningvanor hos vårdnadshavare till barn i två utvalda F-3 klasser. LÄS MER

  2. 22. "-Alltså, övar gör man ju på det man inte kan" : - En kvalitativ studie om hur två lärare på gymnasiet arbetar med elevers övning

    Master-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Alexander Gunnarsson; [2021]
    Nyckelord :Övning; övningsstrategier; musik; undervisning; musikundervisning;

    Sammanfattning : This study examines how two upper secondary teachers are working to make pupils utilize practice strategies. To identify which framework a performer faces and to explain how the teachers work with challenges, Jörgensens didactic model for practice and Csíkszentmihályis flow theory has been used. LÄS MER

  3. 23. Hur man uppnår en motiverande fiolundervisning: En kvalitativ studie om elevers motivation och hur läraren kan påverka den

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Hanna Ericsson; [2021]
    Nyckelord :Motivation; Lustfyllt lärande; Fiol; Musikundervisning; Övning; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Joyful learning; Violin; Practice; Educational science; Music education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur fiollärare jobbar för att motivera sina elever och vilka faktorer elever själva anser har betydelse för deras motivation vad gäller musicerande. Studien syftar också till att undersöka vilka egenskaper elever eftersöker hos en motiverande lärare. LÄS MER

  4. 24. Användning av formativ bedömning för att undervisa i genus på teknikprogrammet

    L3-uppsats, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Valeria Lundberg; [2021]
    Nyckelord :bedömningsmatris; formativ bedömning; genus; kamratrespons; teknik; undervisning;

    Sammanfattning : Efter att eleverna har avslutat kursen Teknik 1 på teknikprogrammet förväntas de kunna beskriva hur föreställningar inom teknikområdet påverkar uppfattningar om genus samt hur genus påverkar teknik och teknikutveckling. Det finns en stor brist på både forskning och undervisningsmaterial om genus och teknik. LÄS MER

  5. 25. I skolan medvetandegörs hot och våld : Intervjustudie med personal från gymnasieskolor

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Ann-Charlotte Lundquist; [2021]
    Nyckelord :Threats and violence were made aware; in school; close reationships; at home; children got hurt; student health team; Crisis-group; Social services; Police; POSOM group; Hot och våld medvetandegjordes; i skola; i nära relationer; i hemmet; barn for illa; elevhälsoteam; Krisgrupp; Socialtjänsten; Polisen; POSOM-gruppen;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att redogöra för det förebyggande arbetet kring hot och våld men också hantering av hot och våld i gymnasieskolan. Därmed användes en kvalitativ intervjustudie med rektorer, lärare samt en kurator som gav svar på följande frågeställningar; hur förebyggdes hot och våld i gymnasieskolan, hur identifierades hot och våld i gymnasieskolan samt hur bemöttes hot och våld i gymnasieskolan. LÄS MER