Sökning: "En Öl"

Visar resultat 16 - 20 av 95 uppsatser innehållade orden En Öl.

  1. 16. Utvärdering av varierad mängd utsäde och gödning i maltkorn : är det lönsamt?

    M1-uppsats, SLU/Dept. of Biosystems and Technology (from 130101)

    Författare :Sofia Ramgren; [2020]
    Nyckelord :precisionsodling; maltkorn; varierad giva; försöksodling; Alnarps Egendom; lerhalt; markkartering; proteinhalt;

    Sammanfattning : Teknikutvecklingen inom lantbruket går fort och det kan vara svårt att veta vilken teknik som man ska investera i. Framförallt är det svårt att veta om den är lönsam. Precisionsodling är en del i denna utveckling och används hos vissa lantbrukare. LÄS MER

  2. 17. Evaluating Sugar Signaling during Xylose Oxidation in Saccharomyces cerevisiae

    Master-uppsats, Lunds universitet/Teknisk mikrobiologi

    Författare :Viktor Persson; [2020]
    Nyckelord :Saccharomyces cerevisiae; yeast; xylose oxidation; sugar signaling; biosensor; applied microbiology; teknisk mikrobiologi; Technology and Engineering;

    Sammanfattning : The sugar signaling state of cells oxidizing xylose was investigated through the chromosomal integration of the Weimberg pathway into previously established biosensor strains capable of monitoring the Snf3p/Rgt2p, SNF1/Mig1p, and cAMP/PKA pathways through the expression of HXT1, SUC2, and TPS1, respectively. Ultimately, two new strains were successfully developed containing both the Weimberg pathway and a biosensor for either HXT1 (TMB CB 112) or TPS1 (TMB CB 117). LÄS MER

  3. 18. En kvalitativ studie omsegmentering och öletiketter : Okonventionella öletiketter– vilka ingår i målgruppen?

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Informatik

    Författare :Sanna Andersson; Jennifer Jounot; [2020]
    Nyckelord :Beer consumers; beer label; consumer buying decisions; label design; microbrewery; packaging design; research methodology; unconventional design; visual expression; Etikettdesign; forskningsmetodik; förpackningsdesign; konsumentens köpbeslut; mikrobryggeri; okonventionell design; visuellt uttryck; öletiketter; ölkonsumenter;

    Sammanfattning : Idag finns ett stort utbud av varumärken och ölsorter på Systembolaget och detblir allt viktigare att synas bland alla konkurrenter i butikshyllan. I takt med attkonkurrensen ökar räcker det inte längre att enbart kunna distribuera ett gott öl,även paketeringen behöver vara intressant och trovärdig. LÄS MER

  4. 19. Konsumentinsikt på ölmarknaden : En kvalitativ studie om köpbeslut och uppfattning av autenticitet bland konsumenter av hantverksöl

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Marcus Rönnholm; Jesper Lindström; [2019]
    Nyckelord :Microbreweries; craft beer; beer; authenticity; consumer insight; Mikrobryggerier; Hantverksöl; Öl; Autenticitet; Konsumentinsikt;

    Sammanfattning : Under de senaste årtiondet har mikrobryggerier runt om i världen tagit allt större marknadsandelar från nationella och internationella bryggerier. Trots en växande marknad är marknadsklimatet däremot långt ifrån idealiskt för många småbryggare. Lönsamheten är låg och marknaden präglas av hårdare konkurrens. LÄS MER

  5. 20. Learning by brewing : en kvalitativ intervjustudie om hembryggare av öl och deras informationsbeteende

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Judit Andersson; Hanna Horn; [2019]
    Nyckelord :informationsbeteende; hembryggning; informationsaktiviteter; informationsutbyte; informationsresurser; öl;

    Sammanfattning : Homebrewing of beer is a worldwide growing hobby, and using Stebbins’ theories on leisure, brewing can be classified as a serious leisure. Using a qualitative approach, the aim of this explorative bachelor’s thesis is to gain a deeper understanding of a group of serious leisure homebrewers through the use of semi-structured interviews. LÄS MER