Sökning: "Green Clothing Products"

Visar resultat 11 - 15 av 18 uppsatser innehållade orden Green Clothing Products.

  1. 11. Ökad återvinning i modebranschen : försörjningskedjans hinder och möjligheter inom produktutveckling

    Kandidat-uppsats, Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Elizabeth Walker; Maria Klintarp; [2015]
    Nyckelord :Green Supply Chain Management; Sustainable Development; Textile Recycling; Network; Green Supply Chain Management; Hållbar Utveckling; Textilåtervinning; Nätverk;

    Sammanfattning : En ökad textilkonsumtion har lett fram till en problematik kring miljöpåverkan på grund av den ökade mängden använda textilier som ska hanteras efter produkternas död. För att ta till vara på de dyrbara resurser som har använts för att skapa textila produkter, har intresset för återvinning av textila fibrer ökat. LÄS MER

  2. 12. Consumer practices in use and disposal : the sustainable fashion challenge

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :TERESA GALLARDO; KRISTA KORKIAKOSKI; [2014]
    Nyckelord :consumer behaviour; consumer practices; garment life cycle; upcycling; swapping; sustainable fashion; sustainability practices; sociocultural forces; DIY; use and disposal practices;

    Sammanfattning : In the last two decades a drive for sustainable fashion emerged, grew and ultimately failed. In its beginnings the boom of green fashion and the saturation of labelled so-called sustainable garments, followed by the realization that most of the labelling did not hold any consistency behind it, overwhelmed consumers and made them immune to the effects of green marketing. LÄS MER

  3. 13. Lånad Identitet - En kvalitativ studie om konsumenters inställning till tillgångsbaserad klädkonsumtion

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Malin Axelson; Therese Sivertsson; [2014]
    Nyckelord :Identity; Access-based consumption; Clothing libraries; Fear of contagion; Sustainable fashion;

    Sammanfattning : Previous studies have shown that there exists a gap between purchase intention and behavior in consumption situations. This gap is especially prevalent for sustainable or green products and even more so in terms of sustainable apparel consumption. Therefore, the adoption of sustainable fashion remains low as fast fashion dominates the industry. LÄS MER

  4. 14. Svenska modebranschens efterfrågan av en svensktillverkad cellulosabaserad textil

    Master-uppsats, SLU/Dept. of Forest Products

    Författare :Erik Anderzén; [2014]
    Nyckelord :textilfiber; dissolvingmassa; viskos; lyocell; modal;

    Sammanfattning : Textil- och klädindustrin bygger tillsammans upp en komplex försörjningskedja med många olika aktörer, från råvara till färdig produkt. Tidigare forskning visar på att det under de senaste decennierna skett en tydlig förflyttning av modeindustrins produktionsenheter, till utvecklingsländer med låga lönevillkor. LÄS MER

  5. 15. Miljömärkta Kläder : En analys av gröna konsumenters förhållningssätt till miljömärkta kläder

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Christian Nilsson; [2011]
    Nyckelord :Miljömärkta kläder; konsumentbeteende; eko kläder; attityd;

    Sammanfattning : The market for eco-labelled products has developed rapidly from the early nineties in Sweden. There is a full variety of environmentally friendly products on the market today, and perhaps organic food is the most popular alternative. Eco-clothes have not reached the same amount of success as other eco-labelled products on the Swedish market. LÄS MER