Sökning: "Gymnasiets estetiska program"

Visar resultat 1 - 5 av 65 uppsatser innehållade orden Gymnasiets estetiska program.

  1. 1. ”För eleven är ju i centrum, och vi är runt omkring” : – en kvalitativ studie om sångpedagogers arbete med mentala hinder i sångundervisning på gymnasiet

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Emilia Lundgren Andersson; [2023]
    Nyckelord :sångundervisning; sångpedagoger; strategier; hinder; bedömningsarbete;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur sångpedagoger på gymnasiets estetiska program med inriktning musik, definierar och arbetar med olika mentala hinder i ämnet ”Instrument eller sång”. Studien undersöker också hur sångpedagoger arbetar med betygssättning och bedömning i relation till arbetet med mentala hinder. LÄS MER

  2. 2. Musiklärares syn på motivation : En kvalitativ studie om hur musiklärare på gymnasiets estetiskaprogram resonerar kring motivation.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Jesper Andersson Kieksi; [2023]
    Nyckelord :Individuell undervisning; ensembleundervisning; självbestämmandeteorin;

    Sammanfattning : Motivation är något som ständigt förändras och den kan under tidens gång både öka ochminska. Motivation är något de allra flesta stöter på under livet i många olika former. Jag harbland annat sett dess betydelse i skolan och för den undervisning som bedrivs. LÄS MER

  3. 3. Att möta det främmande : En systematisk litteraturstudie av litteraturundervisningen på yrkes- respektive studieförberedande gymnasieprogram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för språk, litteratur och lärande

    Författare :Joel Åkesson; [2023]
    Nyckelord :Litteraturundervisning; läsarter; ämneskonceptioner; främmandegörande bildning; egenvärldar;

    Sammanfattning : Det här är en systematisk litteraturstudie som behandlar gymnasieskolans litteraturundervisning. Syftet är att undersöka tidigare forskning gällande hur litteraturundervisningen på gymnasiets yrkes- respektive studieförberedande program ger eleverna möjlighet att lämna sina egenvärldar och möta en främmandegörande bildning. LÄS MER

  4. 4. Med hjälp av EDI kan man spela vad som helst. En studie om EDI i ensembleundervisning på gymnasieskolans estetiska program

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Henry Nilsson; Gabriella Gniste; Alexander Sahlin; [2023]
    Nyckelord :EDI; elektroniskt digitalt instrument; ensembleundervisning; instrument; musikproduktion; musiklärare; Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; education; ensemble teaching; electronical digital instrument; music teacher; music production; Educational Science; Music Education; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : I mötet med EDI i ensembleundervisning under VFU väcktes ett intresse kring EDI samt om dess möjligheter och begränsningar i ensemblesammanhang. Studien syftar till att undersöka dessa aspekter; upplevelsen och innebörden av instrumentet samt hur instrumentet fungerar i ensembleundervisning på gymnasiets estetiska program. LÄS MER

  5. 5. Öva rätt! : En fallstudie om tre gymnasieelevers egen övning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Patrik Bonnet; [2022]
    Nyckelord :individual practice; deliberate practice; gitarr; övning; metodik; strategier; kvalitativ metod; hermeneutik; kvalitativa intervjuer;

    Sammanfattning : Föreliggande uppsats är en fallstudie av tre gitarrstudenter på gymnasiets estetiska program. Uppsatsen handlar om elevernas utsagor av egen övning. Forskningsfrågorna ämnar ringa in hur eleverna lägger upp sin egen övning samt vilka element de anser är viktiga för att lyckas med sin övning. LÄS MER