Sökning: "Herbert Lärare"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Herbert Lärare.

  1. 1. ”Ibland kan man känna när man kommer hem att jag har inte ens sagt hej till alla idag. Och det gör nästan ont i hjärtat.” : En kvalitativ studie om lärare i fritidshems arbete för att stärka elevers självbild

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Midori Maeyama; [2023]
    Nyckelord :Självbild; bekräfta; elevbemötande; fritidshem;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka med vilka metoder och arbetssätt lärare i fritidshem arbetar för att stärka elevers självbild och hur lärare i fritidshemmet upplever i verksamheten möjligheter och utmaningar med detta arbete. Detta genom att problematisera bristen på konkreta arbetssätt i läroplanen som lärare i fritidshem skulle använda sig av i praktiken. LÄS MER

  2. 2. Lärares matemtikundervisning och hur den kan stödja elevers utveckling av resonemangsförmågan i årskurs 2-3 : En intervjustudie i lärares uppfattningar av matematiska resonemang och hur de organiserar undervisningen för att främja förmågan att föra och följa matematiska resonemang

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Emma Andersson Rosenkvist; Nathalie Coughlin; [2023]
    Nyckelord :Mathematical reasoning; imitative reasoning; creative reasoning; mathematical communication; perceptions; primary school; Matematiska resonemang; imitativa resonemang; kreativa resonemang; matematisk kommunikation; uppfattningar; undervisning; lågstadiet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare ser på förmågan att föra och följa matematiska resonemang och hur lärares matematikundervisning kan organiseras för att möjliggöra för elever att främja denna förmåga. Vi har använt oss av ett ramverk beskrivet av Herbert m.fl. LÄS MER

  3. 3. Olika skolor, olika identiteter? - Fem lärares syn på hur skolan påverkat deras lärarroll och identitet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Johannes Herbert; [2014]
    Nyckelord :läraridentitet; lärarroll; yrkesidentitet; socialisation; lärarkultur;

    Sammanfattning : Syftet med detta arbete är att genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer undersöka hur fem lärare i samhällskunskap på två gymnasieskolor med väldigt olika karaktär, en lågstatusskola med yrkesutbildningar och en högstatusskola med enbart studieförberedande utbildningar, upplever att deras arbetsplats påverkar deras läraridentitet, samt hur arbetsplatsen villkorar deras lärarroll.Resultatet av intervjuerna har sedan analyserats och tolkats utifrån tidigare forskning och teorier, däribland George Herbert Meads teori om socialisation, Andy Hargreaves forskning kring lärarkulturer och Eva Rhöses forskning kring läraridentitet och lärarroller. LÄS MER

  4. 4. Vem är läraren i klassrummet? : En kvalitativ studie om hur lärare skapar, agerar och upprätthåller sin lärarroll i klassrummet

    Kandidat-uppsats, Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Amir Srebrenikovic; Sanel Hasic; [2013]
    Nyckelord :Lärare; lärarroll; symbolisk interaktionism; Blumer Goffman;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att ur ett aktörsperspektiv få en djupare förståelse för hur gymnasielärare skapar, agerar och upprätthåller sin lärarroll i klassrummet. Studien använder sig av interaktionsteorier för att kunna förklara hur lärare väljer att uppföra sig i interaktion med elever. LÄS MER

  5. 5. Den komplexa lärarrollen. : En intervjustudie med sex lärare om deras syn på lärarrollen

    Kandidat-uppsats, Sociologiska institutionen

    Författare :Anna Magnusson; Ishtar Touailat; [2010]
    Nyckelord :Skola; lärare; symbolisk interaktionism; lärarroll;

    Sammanfattning : I denna uppsats har syftet varit att undersöka hur sex lärare uppfattar sin lärarroll och hur de påverkas av olika faktorer i omvärlden. För att undersöka detta har vi ställt följande frågor; Hur uppfattar lärarna sin egen roll? Vad tror lärarna påverkar deras roll? Hur förhåller sig lärarna till omvärldsfaktorer som kan tänkas påverka lärarrollen? Hur förändras lärarrollen om den påverkas av omvärldsfaktorer? Vi analyserar detta mot bakgrund av den symboliska interaktionismens grundprinciper såsom de formulerades av Herbert Blumer, samt Erving Goffmans dramaturgiska perspektiv. LÄS MER