Sökning: "IKT- verktyg Informations- och kommunikationsteknik"

Visar resultat 21 - 25 av 91 uppsatser innehållade orden IKT- verktyg Informations- och kommunikationsteknik.

  1. 21. ”E-vägledning, chatt eller vad det nu blir. Det är bara att gilla läget” : Studie- och yrkesvägledares uppfattningar om yrkets digitalisering

    Magister-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Julia Jonsson; [2020]
    Nyckelord :Studie- och yrkesvägledningens digitalisering; informations- och kommunikationsteknik IKT; e-vägledning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka studie- och yrkesvägledares uppfattningar om arbetet med digitala verktyg. Utgångspunkten var att undersöka hur vägledaren uppfattar styrdokumenten, verksamhetens interna styrning och individer i behov av vägledning och deras förväntningar om digitalisering. LÄS MER

  2. 22. IKT i matematikundervisningen – en intervjustudie om digitala verktyg i matematik för årskurs 4-6

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Malin Naurin; [2019-03-11]
    Nyckelord :IKT; matematikundervisning; digitala verktyg; skola; implementering; förhållningssätt; kompetens; lärande;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att kartlägga på vilket sätt lärare använder Informations- och kommunikationsteknik och digitala verktyg i matematikundervisningen. Här klargörs de argument lärare nämner när de motiverar sitt val av verktyg. LÄS MER

  3. 23. Socialt samspel och IKT på fritidshemmet

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :André Strålenek; Harun Elagöz; [2019]
    Nyckelord :IKT; Digitala verktyg; kommunikation; Fritidspedagoger; Samspel; Lärande;

    Sammanfattning : Syftet med vårt examensarbete har varit att ta reda på om det går att använda IKT (Informations- och kommunikationsteknik) för att främja elevers lärande, samspel och relationsskapande på fritidshemmet och vidare undersöka om fritidspedagogerna gör detta och i så fall vilka möjligheter och utmaningar de upplevt med IKT. Teorierna vi valde att utgå från var Thompsons social media-teori, Vygotskijs “sociokulturella teori”, Jonas Aspelins “relationell pedagogik” samt Staffan Selander och Eva Svärdemo-Åbergs “didaktiska designteoretiska perspektiv”. LÄS MER

  4. 24. IKT i svenskundervisningen: möjligheter och hinder : En intervjuundersökning om användandet av IKT i årskurs F-3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Emma Karlsson; [2019]
    Nyckelord :Digitala verktyg; IKT; kompensatoriska hjälpmedel; läs- och skrivsvårigheter.;

    Sammanfattning : Huvudsyftena med den här studien är att undersöka hur IKT (informations- och kommunikationsteknik) används i svenskundervisningen av lärare i förskoleklassen till årskurs 3, samt en granskning av vad lärarna ser för möjligheter och hinder vid användning av IKT. För att uppnå detta syfte har jag valt att undersöka sju F-3 lärare. LÄS MER

  5. 25. Lärares uppfattningar av IKT : En studie om lärares uppfattningar av IKT i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Zelfi Myrta; [2019]
    Nyckelord :ICT; mathematics; conceptions; teachers; digital tools; IKT; matematik; uppfattningar; lärare; digitala verktyg;

    Sammanfattning : Användandet av informations- och kommunikationsteknik (IKT) har under de senaste åren ökat i undervisningen. Efter en tidigare litteraturstudie upptäcktes ett tydligt tomrum i forskningen då kombinationen IKT och matematikundervisning inte är grundligt utforskad. LÄS MER