Sökning: "Kb Bengtsson"

Visar resultat 6 - 10 av 1620 uppsatser innehållade orden Kb Bengtsson.

  1. 6. “Återigen en klassisk situation” vs “Det här liknar ingenting annat” : En kritisk diskursanalys av medias framställning av unga vuxna förövare utifrån ett genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för beteende-, social- och rättsvetenskap

    Författare :Julia Arvidsson Bergström; Lina Bengtsson; [2024]
    Nyckelord :critical discourse analysis; gender; media; offender; social constructionism; young adults; förövare; genus; kritisk diskursanalys; media; social konstruktionism; unga vuxna; critical discourse analysis; gender; media; offender; social constructionism; young adults;

    Sammanfattning : Denna kandidatuppsats har syftat till att undersöka hur media i form av nyhetstidningar använder språket och bilder för att skapa förståelse för fenomenet unga vuxna förövare. Utifrån teorier om genus och diskurs fokuserar studien på hur diskursen om unga vuxna förövare skapas och reproduceras i relation till genus. LÄS MER

  2. 7. Samhällskunskapens komplexitet;utmaningar och perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Mia Duvenett; Felicia Elm Bengtsson; [2024]
    Nyckelord :Samhällskunskap; utmaningar; didaktik; samhällskunskapsundervisning;

    Sammanfattning : Den här kunskapsöversikten belyser utmaningar inom samhällskunskapsundervisning, medsärskilt fokus på samhällskunskapsdidaktik och ämnets dubbla uppdrag.En central aspekt är bristen på en gemensamt definierad ämnesdidaktik. LÄS MER

  3. 8. Balans mellan svåra val : Dilemmasituationer i specialpedagogers arbete med särskilt stöd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Mathilda Bengtsson; Weronika Larsson; [2024]
    Nyckelord :Dilemman; specialpedagogisk kartläggning; åtgärder; särskilt stöd; inkludering;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka specialpedagogers uppfattningar om dilemman som kan uppstå i det specialpedagogiska arbetet med utredningar vid särskilt stöd, med särskilt fokus på kartläggningar, samt möjliga strategier för att hantera dem. Syftet blev aktuellt då det sällan finns en enhetlig bild av hur kartläggningar ska användas och hur utredningar ska genomföras eftersom det specialpedagogiska området är decentraliserat och avreglerat. LÄS MER

  4. 9. Datorspelares informationsintag : Den yttre och inre informationens påverkan på spelupplevelsen

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Beatrix Dahlman; Sebastian Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :Cognitive authority; Gaming communities; Information literacy; Information practices; Information seeking; Metagame; Video games; Video gaming; Datorspel; Datorspelande; Informationspraktiker; Informationssökning; Kognitiv auktoritet; Källkritik; Metagame; Spelgemenskaper;

    Sammanfattning : Video games are common hobbies today, and as such they have been studied withinthe field of LIS. However, video gaming is a wide subject, and therefore there still exists areas that have not yet been properly researched. LÄS MER

  5. 10. En Barnvänlig Plats : En kvalitativ studie av Rädda Barnens förverkligandeav en trygg plats för barn på flykt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Ida Karlsson; Tobias Bengtsson; [2023]
    Nyckelord :Save the Children; Direct support activities; Integration; Social action; Cooperation.; Rädda Barnen; Direktstödsverksamhet; Integration; Social handling; Samarbete.;

    Sammanfattning : Som en reaktion på kriget i Ukraina sökte Rädda Barnens lokalförening i Halmstad kunskap om hur de kunde fylla behoven som flyktingarna hade, vilket resulterade i att projektet Barnvänlig Plats startades och var den första direktstödsverksamheten i Halland som lades utanför flyktingförläggningarna. De arbetar efter barnkonventionen och strävade efter att skapa en plats dit utsatta barn kunde söka sig till för att få trygghet och möjlighet till utveckling. LÄS MER