Sökning: "Komponera"
Visar resultat 26 - 30 av 114 uppsatser innehållade ordet Komponera.
26. Komposition av yogamusik En studie i kreativa processer, personligt uttryck och musikaliska begränsningar
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Syftet med studien är att utifrån portföljmetoden och tidigare forskning undersöka begreppen kreativitet och personligt uttryck i en kompositorisk process. I resultatet framgår det att jag utifrån mina egna erfarenheter av att komponera musik för ett specifikt ändamål, ett yogapass, upplever att den kreativa skapandeprocessen främjas av musikaliska begränsningarna medan mitt personliga musikaliska uttryck hämmas av begränsningarna. LÄS MER
27. Att skriva pastisch – förslag till en analytisk kompositionsmodell
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Konstnärliga fakulteten i MalmöSammanfattning : I detta arbete utforskar jag hur jag går tillväga att med hjälp av musikteoretiska analyser skriva pastisch i en stil jag inte tidigare har studerat eller har någon djupare kännedom om. Målet har varit att komponera ett stycke i en specifik stil, i det här fallet en musettevals. LÄS MER
28. "Komponera mera" : En studie om kreativa lärandeprocesser i musikskapande på grundskolan
Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)Sammanfattning : Den kvalitativa studien behandlar kreativa lärandeprocesser i musikskapande inom ramen för en undervisningspraktik i årskurs 9. Detta sker både utifrån en musiklärares undervisning och elevernas upplevelser av densamma. LÄS MER
29. Att skapa musik där 1+1=3 : Att arrangera och komponera flöjtmusik med interferenstoner.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)Sammanfattning : I denna studie undersöks hur arrangering och komponering av flöjtmusik med interferenstoner kan gå till. Syftet med studien har varit att undersöka skapandeprocessen. I studien beskrivs vad interferenstoner är och hur de fungerar på tvärflöjt. LÄS MER
30. Tja … vad ska vi välja – penna eller tangentbord? : En jämförande studie av årskurs 6-elever när de skriver berättande texter för hand eller på dator
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskapSammanfattning : The purpose of this study is to investigate whether there are differences between students' narrative texts written by hand or with an iPad (with keyboard). This comparative study analyzes 54 narrative texts written by students in grade 6. LÄS MER