Sökning: "Kvalitativ visuell analys"

Visar resultat 1 - 5 av 99 uppsatser innehållade orden Kvalitativ visuell analys.

  1. 1. Politisk kommunikation på Instagram ur ett visuellt perspektiv : Hur används personifierade budskap på Instagram med en fallstudie på Ulf Kristersson

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Olle Wester; Henrik Weilander; Alicia Brasch Flodén; [2023]
    Nyckelord :Political communication; Instagram; personification; Ulf Kristersson; Moderaterna.; Politisk kommunikation; Instagram; personifiering; Ulf Kristersson; Moderaterna.;

    Sammanfattning : Studien ämnar att utröna vilka semiotiska verktyg som används för att konstruera en bild av UlfKristersson på hans Instagramsida samt hur budskap blir personifierade. Detta görs genom en kvalitativ textanalys i form av en visuell textanalys. LÄS MER

  2. 2. Long, Long Time : An Examination of Identity and Status Connected to Scenography in the Tv-Series The Last of Us (2023)

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Anton Jonsson; [2023]
    Nyckelord :Kvalitativ visuell analys; representation; The Last of Us; Bourdieu; kapital; post-apokalyps; zombie; scenografi; identitet; status; medborgarförslag; illustration; kollage; kampanj; ungdomar; inflytande; demokrati; Malmö Stad; framtidstro;

    Sammanfattning : This study examines cinematic storytelling by looking at screenshots from episode three of the tv-series The Last of Us (2023). The purpose is to illustrate how scenography in the chosen material can represent meaningful concepts about the main character's identity and statues. LÄS MER

  3. 3. Everything is not Super Freaky : En visuell textanalys om hur kvinnor porträtteras i kvinnliga hiphopartisters musikvideor

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Julia Jakobsson; Lina Kerrouchi; [2023]
    Nyckelord :Hip-hop; popular culture; objectification; the male gaze; music video; Nicki Minaj; Lauryn Hill; visual analysis; Hiphop; populärkultur; objektifiering; the male gaze; musikvideo; Nicki Minaj; Lauryn Hill; visuell analys;

    Sammanfattning : Porträtteringen av kvinnor inom manliga hiphopartisters musikvideor har varit i debatt och forskningens fokus länge. Denna studie ämnar att genom en kvalitativ forskningsstudie bidra med ett nytt perspektiv där vi analyserar kvinnliga hiphopartisters musikvideor utifrån ett genus och historiskt jämförande perspektiv med hjälp av en visuell textanalys. LÄS MER

  4. 4. FINISH HEN! : En kvalitativ semiotisk analys av Mortal Kombats genusporträttering

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Casper Hermansson; [2023]
    Nyckelord :Gender; Fighting game; Mortal Kombat; Representation; Visual design; Stereotypes; Femininity; Masculinity; Genus; Fightingspel; Mortal Kombat; Representation; Visuell design; Stereotyper; Femininitet; Maskulinitet;

    Sammanfattning : Denna analys undersöker representationen av genus i en våldsam spelkontext i fightingspel-serien Mortal Kombat, med fokus på spel 9, 10 och 11. Genom en semiotisk bildanalys med fokus på utvalda karaktärers visuella design och förändring framkommer teman i deras relation med genus. LÄS MER

  5. 5. Att döma en bok efter dess omslag : En studie om visuella trender och könsframställningar på romantikböcker

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Selma Memic; Zuni Aurora Vargas Catalan; [2023]
    Nyckelord :visual analysis; content analysis; visual trends; book covers; romance books; gender stereotypes; visuell innehållsanalys; visuell analys; visuella trender; bokomslag; romantikböcker; könsstereotyper;

    Sammanfattning : Bokomslaget är ett viktigt marknadsföringsverktyg för att attrahera konsumenter och är den första kontakten en läsare har med boken. Romantikböcker står för 18 % av försäljningen av fiktion och 82 % av läsarna är kvinnor. LÄS MER