Sökning: "L-system"

Visar resultat 6 - 10 av 11 uppsatser innehållade ordet L-system.

  1. 6. Prestanda hos Realtidsväxande träd jämfört med statisk mesh

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Mattias Andersson; [2016]
    Nyckelord :L-system; Lindenmayersystem; träd; växande; realtid;

    Sammanfattning : Detta arbete undersöker prestandakraven hos realtidsväxande procedurellt genererande träd baserade på L-systemet genom att jämföra dessa med identiska träd representerade i form av statisk mesh. Ett stokastiskt parametriskt kontextberoende L-system med hakparenteser har implementerats i en enkel testmiljö baserad på OpenGL, statisk mesh har implementerats i form av display list. LÄS MER

  2. 7. Procedural Generation of Road Networks Using L-Systems

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Informationskodning

    Författare :Martin Jormedal; [2013]
    Nyckelord :computer graphics; procedural generation; procedural modeling; l-system;

    Sammanfattning : This thesis details the results and conclusions of a project conducted at the game studio FromSoftware in Tokyo, Japan during the autumn of 2008. The aim ofthe project was the design and implementation of a system able to generate 3D graphical representations of road networks. .. LÄS MER

  3. 8. Game Mechanics Integrated with a Lindenmayer System

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för datavetenskap och kommunikation

    Författare :Per Fornander; [2013]
    Nyckelord :L-system; Lindenmayer; game; procedural;

    Sammanfattning : Creating content for games costs a lot of time and money. This thesis will use the Lindenmayer system for procedural content creation inside the game to answer the question, how can L-systems be exploited for gameplay mechanic purposes? The application implemented in Unity 3D is a form of tree L-system with player controlled recursion, independent branches and poisonous branches. LÄS MER

  4. 9. Tolkningen av L-system i realtid på grafikkortet

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Markus Rännare; [2010]
    Nyckelord :L-system; GPGPU; Turtle interpretation;

    Sammanfattning : Arbetet undersöker grafikkortets lämplighet att tolka L-system i realtid. L-system är ett strängomskrivningssystem som beskriver strukturen hos botaniska former. Lsystem tolkas med hjälp av sköldpaddstolkningen för att få en geometrisk tolkning. LÄS MER

  5. 10. Kontextberoende generering av träd för dataspel

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Stefan Enberg; [2007]
    Nyckelord :L-system; plantmodellering; procedurellt genererat material;

    Sammanfattning : Rapporten undersöker om kontextberoende generering av träd är lämpligt att använda i dataspel. I arbetet presenteras ett system som möjliggör procedurell generering av träd som omgivningen kan påverka. De faktorer som inverkar på trädets grenstruktur är solljus, vind och gravitation. LÄS MER