Sökning: "Leksakerna betydelse i förskolan"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden Leksakerna betydelse i förskolan.

  1. 1. Leksakernas syfte i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Axelsson; Maria Bergendorff; [2019]
    Nyckelord :Fantasi; Genus; Kreativitet; Leksaker; Lärande;

    Sammanfattning : Syftet med detta examensarbete är att synliggöra leksakernas betydelse i förskolan och hur de kan främja lärandets gång hos barn. Enligt vår erfarenhet från den verksamhetsförlagda utbildningen är den fria leken ett stort begrepp som tar upp mycket tid i förskolan. LÄS MER

  2. 2. "DET FINNS JU EXEMPELVIS INTE VAPEN I EN LEKOLAR-KATALOG" : En intervjustudie med förskollärare om deras intentioner kring leksaker och jämställdhet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Lina Larsson; Lisa Svensson; [2018]
    Nyckelord :Förskola; leksaker; jämställdhet; genus; könskodning; könsneutralitet;

    Sammanfattning : Uppsatsen berör leksaker och jämställdhetsarbete i förskolan. Syftet med denna studie är att få en ökad förståelse kring förskollärares intentioner kring val av leksaker och hur detta kan påverka förskolans jämställdhetsarbete. LÄS MER

  3. 3. Det magiska spänningsfältet : en vetenskaplig essä om leksakers makt och dragningskraft i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Anna Marell; Madelene Holmgren; [2017]
    Nyckelord :toys; power; popular culture; preschool; attraction; leksaker; makt; populärkultur; förskola; dragningskraft;

    Sammanfattning : Syftet med denna vetenskapliga essä är att belysa och problematisera populärkulturens roll i förskolan och dess inverkan på barn, pedagoger och förskolans verksamhet. Vår essä tar sin utgång ur två olika dilemman där frågan kring barns egna leksaker i förskolan problematiseras. LÄS MER

  4. 4. Förskollärares föreställningar kring medhavda leksaker

    M1-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Ulrika Ögren; [2016]
    Nyckelord :Förskola; kontext; tolka; förståelse; hermeneutiken; redskap; förskollärare; betydelse; positionering och föreställning;

    Sammanfattning : Ulrika Ögren (2016). Förskollärares föreställningar kring medhavda leksaker. Halmstad Förskollärarutbildning: Halmstad Högskola. Forskare (Granberg, 2003; Nelson & Svensson, 2005) anser att leksaker från hemmet är viktiga och har betydelser för barn - bland annat att leksaker kan skapa trygghet. LÄS MER

  5. 5. ”Man får vara beredd på att låna ut den, annars kan vi inte ha den”

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Joelle Ragnarsson; Pernilla Rosengren; [2016]
    Nyckelord :Ickemänskliga aktörer; krigsleksaker; leksaker; medhavda leksaker; symboliskt kapital;

    Sammanfattning : Studies syfte är att undersöka hur barns egna medhavda leksaker används på förskolan, samt vilken betydelse de tillskrivs i verksamheten av såväl barn som pedagoger och vårdnadshavare. Vi har utgått ifrån tre frågeställningar för att konkretisera vårt syfte: Hur används de medhavda leksakerna av barnen? Hur ser pedagogerna på de medhavda leksakernas funktion och användning? Hur förhåller sig vårdnadshavare till att barnen kan och får ta med sig leksaker till förskolan? I studien har vi använts oss av de centrala begreppen tolkande reproduktion, ickemänskliga aktörer och symboliskt värde för att tolka det empiriska materialet. LÄS MER