Sökning: "Linda Henriksson"

Visar resultat 1 - 5 av 19 uppsatser innehållade orden Linda Henriksson.

  1. 1. Fysisk aktivitet och rörelse i förskolans inomhusmiljö : En studie om rektorers och förskollärares kunskaper och intresse samt den praktik de genomför i verksamheten

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Linda Henriksson; Viktoria Smidare; [2024]
    Nyckelord :Indoor environment; movement; physical activity; preschool teachers experiences; principals experiences; Fysisk aktivitet; förskollärares erfarenheter; inomhusmiljö; rektorers erfarenheter; rörelse;

    Sammanfattning : Denna studie har till syfte att undersöka hur rektorers och förskollärares kunskap och intresse av fysisk aktivitet kan påverka barns möjligheter att delta i planerade rörelseaktiviteter och utveckla sin grovmotorik i inomhusmiljö. Bakgrunden ger en översikt kring styrdokument och riktlinjer, från litteratur redogörs grundläggande rörelseförmåga och inomhusmiljöns betydelse. LÄS MER

  2. 2. Artificial Intelligence for Graphical User Interface Design : Analysing stakeholder perspectives on AI integration in GUI development and essential characteristics for successful implementation

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för informatik (IK)

    Författare :Linda Henriksson; Anna Wingårdh; [2023]
    Nyckelord :Artificial intelligence AI ; Interaction Design IxD ; Graphical user interface GUI ; Human-AI Collaboration;

    Sammanfattning : In today's world, Artificial Intelligence (AI) has seamlessly integrated into ourdaily lives without us even realising it. We witness AI-driven innovations allaround us, subtly enhancing our routines and interactions. LÄS MER

  3. 3. Vad är sexualitet i socialt arbete? : En studie om hur sexualitet omnämns i artiklar från institutioner för Socialt arbete.

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Linda Holmberg; Vendela Henriksson; [2022]
    Nyckelord :socialt arbete; sexualitet; socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : Genom en litteraturöversikt har den här studien undersökt vilka teman som förekommer i artiklar om sexualitet publicerade av institutioner i socialt arbete, hur sexualitet benämns i tidigare forskning. Det främsta temat som framkom var utsatthet och risker. LÄS MER

  4. 4. "Hundra olika jag vill förklara tusen bitar av ett liv" : En kvalitativ studie som beskriver erfarenheter av det dagliga livet hos personer som lever med svår dissociation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Linda Henriksson; Mikaela Sandberg; [2022]
    Nyckelord :dissociation; dissociative identity disorder; DID; trauma; complex post traumatic stress disorder; PTSD; nursing; caring; qualitative content analysis.; dissociation; dissociativ identitetsstörning; trauma; komplext posttraumatiskt stressyndrom; PTSD; omvårdnad; kvalitativ innehållsanalys;

    Sammanfattning : Det finns en väldigt begränsad mängd med studier som beskriver erfarenheter och upplevelser i det dagliga livet hos personer som lever med svår dissociation och diagnoser såsom dissociativ identitetsstörning. En ökad kunskap inom området är av yttersta vikt för att öka förståelsen, minska risken för feldiagnostiseringar med komorbida diagnoser och minska stigmatiseringen för denna utsatta patientgrupp. LÄS MER

  5. 5. ”Barnkonventionen finns till för att barn ska få sina rättigheter, men det är genom oss vuxna de blir möjligt” : En kvalitativ studie som synliggör hur barnrättsperspektivet kan komma till uttryck och möjliggöras i förskolans undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Jessica Nilsson; Linda Henriksson; [2022]
    Nyckelord :Barnkonventionen; Barnrättsperspektiv; Biesta; Delaktighet; Demokrati; Inflytande; Kvalificering; Socialisering; Subjektifiering; Undervisning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver sin undervisning med barns delaktighet och inflytande utifrån ett barnrättsperspektiv. Studien har analyserats genom Biestas demokratiska dimensioner kvalificering, socialisering och subjektifiering för att synliggöra vad undervisning kan bestå av för att utveckla demokratiska färdigheter. LÄS MER