Sökning: "Madelene Sjödén"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden Madelene Sjödén.

  1. 1. När verkligheten knackar på – släpper vi in den? : En kvantitativ undersökning i hur och varför geografilärare använder medier i sin undervisning

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Madelene Sjödén; [2021]
    Nyckelord :Digitalization; geography teaching; media; media literacy; progressivism; Digitalisering; geografiundervisningen; medier; medialitteracitet; progressivism;

    Sammanfattning : Geografiämnets komplexa sammansättning gör att det vidrör många aspekter av våra liv och för att detta ska avspeglas i geografiundervisningen måste särskild uppmärksamhet riktas mot livet utanför klassrummet och hur det kan plockas in i undervisningen. Denna studie syftar därför till att undersöka hur och varför geografilärare använder sig av medier i undervisningen. LÄS MER

  2. 2. The Good, The Bad, The Guilty : A character analysis of Khaled Hosseini’s The Kite Runner

    L3-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Madelene Sjödén; [2020]
    Nyckelord :character analysis; storytelling; redemption; ethnicity; forgiveness; atonement; Afghanistan; karaktärsanalys; historieberättande; försoning; etnicitet; förlåtelse; gottgörelse; Afghanistan;

    Sammanfattning : In Khaled Hosseini's novel The Kite Runner (2003) the reader follows the narrator and protagonist Amir’s as he embarks on his journey towards redemption. Amir’s need for redemption is based on the tragic childhood event where Amir’s friend and servant Hassan were assaulted by their nemesis Assef as Amir can, but fails to intervene. LÄS MER

  3. 3. Geografiundervisning för en hållbar framtid. : En kvalitativ studie av geografilärares syfte och innehållsval.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Madelene Sjödén; [2018]
    Nyckelord :subject content; curriculum-making; future geography education; capabilities; ämnesinnehåll; curriculum-making; geografiundervisning i framtiden; förmågor;

    Sammanfattning : SAMMANFATTNING  I den globala värld vi lever i idag behöver vi geografiska kunskaper i såväl samhället som på individnivå, för att på bästa sätt kunna bemöta en värld i ständig förändring. För att vuxna och framförallt unga människor av vår tid skall kunna se världen ur ett geografiskt perspektiv behöver vi ha en bra undervisning i geografi i vår svenska skola. LÄS MER