Avancerad sökning

Hittade 5 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Tolerans – Quantum Satis : En autoetnografisk utblick från en upptäcktsresande lärare genom ett hermeneutiskt anslag

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Centrum för praktisk kunskap

    Författare :Marie Umerkajeff; [2019]
    Nyckelord :tolerance; erasmus; erasmus ; empathy; pedagogy; drama; theatre; drama didactic; practical knowledge; tolerans; erasmus; erasmus ; empati; pedagogik; drama; teater; dramadidaktik; praktisk kunskap;

    Sammanfattning : To Make the Complexity of Tolerance Visible. An overall purpose of this essay is to study the development of the term “tolerance”. I carry out a conceptual research and a historical background to this and I also try its significance towards certain experiences as a teacher. LÄS MER

  2. 2. Närvaro i skolan är något mer än en ✔ i protokollet : En lärares sikte på praktisk kunskap i estetiska  kunskapsdimensioner

    Magister-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Marie Umerkajeff; [2017]
    Nyckelord :practical knowledge; drama teacher; drama education; drama; theatre practice; alienation; aesthetic; artistic; pedagogy; didactics; teaching; mimesis; praktisk kunskap; dramapedagogik; dramautbildning; drama; teaterpraktik; alienation; förfrämlingande; estetisk; konstnärlig; pedagogik; didaktik; undervisning; mimesis;

    Sammanfattning : Detta är en kvalitativ studie med ett hermeneutiskt anslag skrivet ur en dramalärares synvinkel om praktisk kunskap inom estetiska ämnen på gymnasiet. Metoden kallas ”Södertörns-modellen”, en professionell induktiv metod baserad på en fenomenologisk introspektion som hänvisas till som handlingssituationen. LÄS MER

  3. 3. Att skapa utrymme för kreativitet : En studie i att synliggöra i ett dramapedagogiskt sammanhang

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Avdelningen för psykologi

    Författare :Marie Umerkajeff; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  4. 4. Drama för alla oavsett förmåga - vi måste bara våga : En litteraturstudie om dramapedagogik inom specialpedagogik

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Marie Umerkajeff; [2014]
    Nyckelord :dramapedagogik specialpedagogik inkludering; funktionshinder; lekteori; reformpedagogik.;

    Sammanfattning : Föreliggande studie är en litteraturstudie omfattande sex vetenskapliga artiklar för en översikt över dramapedagogik som sammanfaller med specialpedagogik och inkludering. Genom konstruerade kategorier/koder för analys har en syntes möjliggjorts. LÄS MER

  5. 5. Neva Boyd, en lekteoretiker för dramapedagogik : En historisk fallstudie

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för etnologi, religionshistoria och genusvetenskap

    Författare :Marie Umerkajeff; [2014]
    Nyckelord :Chicago school; drama pedagogy; group play theory; Hull-House; Neva Boyd; reform education; recreation; Viola Spolin; dramapedagogik; dramalek; grupplek; gruppleksteori; Chicagoskolan; drama; Hull-House; Neva Boyd; reformpedagogik; fritidsaktivitet; Viola Spolin; improvisation;

    Sammanfattning : This is a historical documentary research study across Neva Leona Boyd (1876-1963). The theoretical perspective is based on the historical perspective of knowledge from ancient Greece to the approach of modern symbolic interactionism. The study shows that Boyd, who was Viola Spolins teacher, was a proponent of the modern view of group play theory. LÄS MER