Sökning: "Matematiserande"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade ordet Matematiserande.

  1. 1. Matematik i spontana aktiviteter : -

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Ines Basic; Merita Hesterman; [2023]
    Nyckelord :Bishops sex universella matematiska aktiviteter; matematisera; förskollärare; spontana matematiska aktiviteter;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka förskollärarnas syn i arbetet med matematik i spontana aktiviteter i förskolan. Intresset för studiens grundtanke väcktes under vår verksamhetsförlagda utbildning (VFU) där vi la märke till att spontana aktiviteter med matematiskt innehåll sällan förekommer. LÄS MER

  2. 2. ”Det handlar om mig, oss pedagoger, vårt förhållningssätt” : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av sitt förhållningssätt till matematikundervisning samt hur de kan utmana barns matematiserande i förskolan

    M1-uppsats, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Lina Blom; Alexandra Hagenfjärd; [2022]
    Nyckelord :matematikundervisning; matematiserande; matematik; förhållningssätt; förskola; förskollärare; proximal utvecklingszon;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur förskollärare beskriver sitt förhållningssätt till matematikundervisning samt hur förskollärare kan utmana barns matematiserande i förskolan. Genom en kvalitativ metod genomfördes semistrukturerade intervjuer med sex förskollärare. LÄS MER

  3. 3. Matematik i förskolans närmiljö

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jennie Gustafsson; [2019]
    Nyckelord :matematik; närmiljö; matematiska aktiviteter; matematisera;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en djupare inblick i hur närmiljön bidrar till förskolebarns matematikskapande. Detta avses att göras genom två frågeställningar. LÄS MER

  4. 4. ”Matematik är en sådan självklarhet” : En kvalitativ studie om hur förskollärare arbetar med matematik med de yngsta barnen i förskolan.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Förskolepedagogisk didaktisk forskning

    Författare :Frida Simonsson; Fanny Österberg; [2018]
    Nyckelord :Förskollärare; ett–treåringar; Alan Bishops sex matematiska aktiviteter; rutinsituation; matematisera.;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra till kunskap om matematikundervisning av de yngsta barnen i förskolan. Studien genomfördes med sex kvalitativa intervjuer med förskollärare som arbetar i förskolan med de yngsta barnen, det vill säga ett–treåringar. LÄS MER

  5. 5. Att representera matematiskt kunnande, Konkreta, ikoniska och symboliska aspekter av matematik i grundskolan

    Master-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Biljana Petrovic; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : AbstractThis study is based on a quantitative research, which examines and analyzes the ability of pupils to associate several key abstract and conceptual aspects of maths with reality. First, I analyze aspects of Bruner's theory of three modes of representation. LÄS MER