Sökning: "Matematisk kreativitet"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden Matematisk kreativitet.

  1. 1. Att skapa matematiska problem : Problemformulering i årskurs 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Kimberly Rudnick; [2023]
    Nyckelord :mathematical problem posing; problem solving; elementary school; mathematics; problemformulering; problemlösning; grundskolan; matematik;

    Sammanfattning : Problemformulering är en arbetsmetod som är tätt kopplad till problemlösning, men trots att matematiker och forskare under lång tid betonat dess betydelse, har det inte fått tillräckligt med uppmärksamhet inom forskning. Användningen av problemformulering kan resultera i förbättrad förståelse av matematik, ökat självförmåga, främjande av matematisk kreativitet och en positiv inställning till ämnet, samt ökad motivation. LÄS MER

  2. 2. Att skapa kreativitet i matematikundervisningen : Hur kan lärare utnyttja modellering och programmering för att främja elevernas matematiska kreativitet?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Analys och didaktik; Linköpings universitet/Tekniska fakulteten

    Författare :Oskar Segerlund; [2022]
    Nyckelord :Matematik; Matematisk kreativitet; Modellering; Modelleringsprocessen; Programmering;

    Sammanfattning : Denna litteraturstudie svarar i huvudsak på två frågor: vilka designprinciper finns för att skapa aktiviteter inom modellerings- och programmeringsområdet i matematiken, och tyder dessa designprinciper på att aktiviteterna kan utveckla elevers förmåga att föra kreativa matematiska resonemang. Studien använder vedertagna definitioner för kreativitet kombinerat med specifika definitioner av begreppet inom matematikdidaktik. LÄS MER

  3. 3. Utmanande uppgifter för elever med matematisk fallenhet : En granskning av uppgifter i matematikläromedel för årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Åsa Forsö; Gustav Klaesén; [2020]
    Nyckelord :fallenhet; läromedel; matematik; problemlösningsuppgifter; stimulera; uppgifter; utmanande; utmaning; årskurs 6;

    Sammanfattning : Studien är en läromedelsgranskning där uppgifter i valda läromedel granskas för att se ifall uppgifterna är utmanande för elever med matematisk fallenhet. Läromedlen i granskningen är ämnade för elever i årskurs 6. Uppgifterna som undersökts är läromedlens problemlösningsuppgifter. LÄS MER

  4. 4. Att beskriva särbegåvning : Hur beskriver pedagoger särbegåvade elever och särbegåvade elever inom matematik?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Katarina Torpling; [2020]
    Nyckelord :Särbegåvning; begåvning; matematisk begåvning; särskilt stöd;

    Sammanfattning : Särbegåvade elever upptäcks sällan i skolan och detta får konsekvenser för dessa elever. Studien ämnar bidra till utökad förståelse för hur särbegåvning och matematisk särbegåvning beskrivs. LÄS MER

  5. 5. Lågstadielärares erfarenheter av att arbeta med högpresterande och särbegåvade elever i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Sandra Waldt; Anna Olsson; [2020]
    Nyckelord :Högpresterande elever; lågstadielärare; lågstadiet; lärarperspektiv; matematik; särbegåvade elever;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att bidra med kunskap om hur lågstadielärare definierar och identifierar högpresterande respektive särbegåvade elever. Genom studien ville vi även undersöka vilka metoder som lärarna ansåg vara gynnsamma i mötet med dessa elever i matematikundervisningen samt se om lärarna får stöd av organisationen i bemötande av dessa elever. LÄS MER