Sökning: "Matte didaktik"

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser innehållade orden Matte didaktik.

  1. 1. Fatta Matte! : En intervjustudie med lärare i årskurs F-3 om matematikundervisning för att etablera matematisk förståelse och matematiskt tänkande hos elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Veronica Dahlin; My Lindholm; [2022]
    Nyckelord :matematiskt tänkande; matematikämnet; abstrakt matematik; matematisk förståelse; undervisningsmetoder; årskurs F-3 och attityder.;

    Sammanfattning : Detta är en intervjustudie med lärare i årskurs F-3, som undervisar i matematik. Materialet har samlats in genom intervjuer med lärare som är verksamma på lågstadiet samt en matematikhandledare. LÄS MER

  2. 2. Förutsättningar för lärande av algoritmuppgifter : En kvantitativ och kvalitativ studie av uppgifter med additions- och subtraktionsalgoritmer i matematikläromedel för årskurs 2 och 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Emilia Lind; Frida Wahrby; [2022]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; algoritmuppgifter; Cognitive Load Theory; PUMP-projektet; addition; subtraktion;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka förutsättningar för lärande av uppgifter med additions- och subtraktionsalgoritmer, utifrån CLT, Cognitive Load Theory, i läromedel från sex olika serier. Utifrån syftet har fyra forskningsfrågor utformats: ”Hur många olika nivåer av algoritmuppgifter i addition och subtraktion förekommer i de utvalda läromedlen för årskurs 2 och 3?”, ”Hur många uppgifter av olika nivåer av algoritmuppgifter i addition och subtraktion förekommer i de utvalda läromedlen för årskurs 2 och 3?”, ”Hur ser progressionen av uppgifterna ut i respektive läromedelsserie och vilka förutsättningar för lärande medför detta utifrån ett CLT-perspektiv?” samt ”Hur skiljer sig förutsättningarna för lärande utifrån ett CLT-perspektiv mellan de olika läromedelsserierna?”. LÄS MER

  3. 3. Förekomsten av konkreta och abstrakta uppgifter samt vardagsspråk och skolspråk i matematikläromedel : -En kvantitativ innehållsanalys med kvalitativa egenskaper som undersöker tre matematikläromedel i årskurs fem

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Sara Ahlström; Malin Bud; [2022]
    Nyckelord :Läromedel; matematikböcker; konkret; abstrakt; vardagsspråk; skolspråk.;

    Sammanfattning : Läromedel används i dagens matematikundervisning i stor utsträckning. Övergången mellan konkret och abstrakt matematik anses vara viktig för att elever ska uppnå en progression i matematikämnet samtidigt som svårigheter kan uppstå när elever ska växla mellan vardagsspråk och skolspråk. LÄS MER

  4. 4. "Åh nej inte matte, jag fattar ingenting!"

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Jill Bokström; David Leskinen; [2022]
    Nyckelord :Attityd; Tilltro till den egna förmågan; Matematik;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  5. 5. Relationen mellan bild och skrift i matematikläromedel

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Linus Feli; [2021]
    Nyckelord :Sociosemiotik; semiotiska resurser; multimodalitet; bildstöd; dyslexi;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att ta reda på hur multimodala två läromedel för årskurs tre är.Läromedlena som ska undersökas är Mera favorit matematik 3B och Matte direkt safari 3B. En faktori denna underökning är hur elever med dyslexi använder sig av bildstöd. LÄS MER