Sökning: "Medialiserad politik"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden Medialiserad politik.

  1. 1. Den digitaliserade politikern : En kvalitativ socialsemiotisk studie på hur svenska partiledare konstruerar ett personligt varumärke på sociala medier

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Klara Villebeck; [2023]
    Nyckelord :Political communication; Political marketing; Personal branding; Personalization; Social semiotics; Social media; Mediatized politics; Instagram; Politisk kommunikation; Politisk marknadsföring; Personligt varumärke; Personalisering; Socialsemiotik; Sociala medier; Medialiserad politik; Instagram;

    Sammanfattning : Den politiska kommunikationen har alltid varit nära kopplad till medier och i ett ständigt förändrat medielandskap har politiska partier och aktörer desto mer varit i behov av att anpassa sina strategier för att nå ut med sina budskap. Till följd av digitaliseringens stora genomslag har den visuella politiska kommunikationen blivit mer betydelsefull än någonsin tidigare där politiker kan kommunicera direkt till sina följare genom sociala plattformar. LÄS MER

  2. 2. Den medialiserade kulturskandalen : En kvalitativ innehållsanalys av Handkedebatten i svensk press

    Master-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Clara Monserrat Forssén; [2020]
    Nyckelord :Skandaliseringsprocesser; medialiserad skandal; intermediala dagordningseffekter; framing; kulturjournalistik; kulturdebatt; Nobelpriset; Peter Handke;

    Sammanfattning : Svenska Akademiens beslut att ge 2019 års Nobelpris i litteratur till författaren Peter Handke väckte starka reaktioner världen över. Valet uppfattades som kontroversiellt på grund av Handkes ställningstaganden under krigen i det forna Jugoslavien. LÄS MER

  3. 3. TV-Underhållning eller politik? : en retorisk analys av slutdebatten i SVT inför valet 2018

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Journalistik

    Författare :Filip Nilsson; Thea Ljung; [2019]
    Nyckelord :Val 2018; Slutdebatt; Moderatorer; SVT; Politik; General Works;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur formatet i en televiserad slutdebatt påverkar bilden av politik. Uppsatsen diskuterar moderatorns roll och på vilket sätt partiledarna har möjlighet att styra och sätta sin politik på dagordningen. LÄS MER

  4. 4. Mediedrev, makt och mediernas demokratiska uppgift : En diskursanalys av den mediala framställningen av bostadsminister Mehmet Kaplan i april 2016

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Fredrik Lundberg; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats består av en analys av framställningen av bostadsminister Mehmet Kaplan i Aftonbladet och Expressen i mitten av april 2016 då det uppdagades att Kaplan ätit middag med företrädare för nationalistiska och fascistiska organisationer. Studien intresserar sig för mediernas roll i det demokratiska systemet, i synnerhet vid framställningen av politiker i samband med mediedrev. LÄS MER

  5. 5. Det nya Sverige. Studie av Public Relations inom politiken

    Kandidat-uppsats, Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMK)

    Författare :Caroline Nilsson; [2010]
    Nyckelord :Politik; medialisering; etik; makt; lobbning; PR-byråer; PR-strategier; opinionsbildning;

    Sammanfattning : Politiken i Sverige har de senaste åren blivit allt mer medialiserad, vilket innebär att medierna har en stor makt att påverka politiken indirekt eftersom det är via dem som nyheter och information sprids. Inom det politiska området har Public Relations (PR) fått ett allt större utrymme genom dess arbete med organisationer, politiska organ/ aktörer, journalister och media och så vidare. LÄS MER