Sökning: "Monokulturellt förhållningssätt"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden Monokulturellt förhållningssätt.

  1. 1. “Är inte vårdnadshavarna trygg med mig då blir inte barnet tryggt" : En kvalitativ studie om hur förskollärare skapar förutsättningar för samverkan och samvaro med nyanlända vårdnadshavare i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Nathalie Juntegen; Ida Lindoff; [2023]
    Nyckelord :förskollärare; nyanlända; vårdnadshavare; kommunikation; samverkan; samvaro; interkulturellt förhållningssätt; monokulturellt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med kunskaper om hur förskollärare skapar förutsättningar för samverkan och samvaro med nyanlända vårdnadshavare i förskolan i Sverige. Frågeställningen som har besvarats är: Hur beskriver förskollärare möten med nyanlända vårdnadshavare i förskolan? Studien genomfördes med hjälp av en kvalitativ metod och fem semistrukturerade intervjuer med förskollärare som besitter olika erfarenheter i mottagandet av nyanlända familjer. LÄS MER

  2. 2. Förskolans mångkulturella uppdrag : Förskollärares upplevelser av det mångkulturella uppdraget

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Ebba Lederud; Mili Woldeghebriel; [2021]
    Nyckelord :Förskola; förskollärare; förskollärares förståelse; mångkultur; interkulturellt; monokulturellt; läroplan;

    Sammanfattning : Sverige har blivit ett allt mer heterogent samhälle, vilket synliggörs i den nuvarande läroplanen för förskolan. Förskollärare ansvarar för att barnen på förskolan ska utveckla en förståelse för olika kulturer och mångfald. Barnen ska också få en möjlighet att stärka sin egen kulturella identitet (Skolverket, 2018). LÄS MER

  3. 3. "Det är komplext, det är mångkulturellt" : En kvalitativ studie om förskollärares arbete med kulturell och språklig mångfald

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Karolien Jorissen; Josefine Sandarve; [2019]
    Nyckelord :interkulturalitet; mångkulturalitet; mångfald; flerspråkighet; förskola;

    Sammanfattning : Denna kvalitativa studie har som syfte att belysa förskollärares arbete med kulturell och språklig mångfald. Med semistrukturerade intervjuer som metod urskiljs olika definitioner av kultur samt olika sätt att bemöta och arbeta med kulturell och språklig mångfald. LÄS MER

  4. 4. Olikheter är en tillgång : En studie om integration av nyanlända barn i förskolan med fokus på kultur och språk

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap

    Författare :Fanny Nordin; maria Eriksson; [2017]
    Nyckelord :New arrivals; culture; language development; integration; preschool; Nyanlända; kultur; språkutveckling; integration; förskola;

    Sammanfattning : Att flytta till ett nytt land och anpassa sig till ett nytt språk, en annan kultur och nya normer och värderingar innebär en stor livsförändring. Syftet med denna studie är att belysa hur förskollärare arbetar med integration av nyanlända i förskolan med fokus på kultur och språk. LÄS MER

  5. 5. Flerspråkiga elever har "flerspråkiga behov".

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet

    Författare :Renata Pardieu; Joanna Plocica; [2014-04-10]
    Nyckelord :Flerspråkighet; Monokulturellt förhållningssätt; Interkulturellt förhållningssätt;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med detta arbete är att undersöka om och i vilken utsträckning elevernas bakgrund, tidigare kunskaper, erfarenheter och förutsättningar tas tillvara i två mångkulturella skolor i Göteborg. Vilka behov och förutsättningar flerspråkiga elever har enligt lärare? Utformas interaktionen i klassrummet utifrån det interkulturella perspektivet? Finns det samverkan mellan modersmålslärare, andraspråkslärare och ämneslärare och hur den ser ut? Vilka är skolledningens tankar kring mångfalsarbete? Teori: Uppsatsens teoretiska utgångspunkt utgör ett sociokulturellt perspektiv på lärande, enligt vilket allt lärande äger rum i ett socialt sammanhang i interaktionen med andra människor. LÄS MER