Sökning: "Musikbolag"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade ordet Musikbolag.

  1. 1. Marknadsföring av artister på Instagram

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Ardalan Azadi; Ebba Lorentzi; [2019]
    Nyckelord :Sociala medier; Instagram; artist; marknadsföring; varumärke; musikstreaming; musikbolag; musikindustrin;

    Sammanfattning : Vi lever i ett alltmer uppkopplat samhälle och statistiken pekar mot att det kommer fortsätta i den riktningen. I och med detta bör skolan ta vara på makten som sociala medier har. LÄS MER

  2. 2. Artistens entreprenörskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Ardalan Azadi; [2018]
    Nyckelord :Frilansmusiker; Artist; Marknadsföring; Entreprenör; Musikbranschen;

    Sammanfattning : Teknikens utveckling och kommersialiseringen av internet har förändrat musikindustrins spelplan. Numera är artister inte lika beroende av skivbolag som finanserar dyra studiotimmar med mera utan kan själva åstadkomma en hög inspelningskvalitet med billigare utrustning. LÄS MER

  3. 3. Att arbeta med ”Synchronization management”

    M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för elektronikkonstruktion

    Författare :Carl Olsson; [2018]
    Nyckelord :Synchronization management; Musik; Musikbranschen; Låtskrivare; Musikbolag; Katalog; Upphovsrätt; Licensiering; Framtiden;

    Sammanfattning : This essay revolves around Synchronization management & Synchronization licensing, or in short sync. The development of sync as a career choice and profession has been fast and is still ongoing. It is not until later years that sync has become a proper profession, whereas before it was just part of a publisher or sales person’s regular work. LÄS MER

  4. 4. "Alla har vi varit små" : Om den förändrade relationen mellan oetablerade musikskapare och musikbolag i ett digitaliserat landskap.

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Mathilda Hansson; Simon Hantoft; Linnéa Lindfors; [2017]
    Nyckelord :Music creators; music company; music industry; relationship; entrepreneurship; digitization; Musikskapare; musikbolag; musikindustrin; relationer; entreprenörskap; digitalisering;

    Sammanfattning : Med teknologins ständiga framsteg har det uppkommit nya distributions- och produktionsmöjligheter vilket resulterat i en förändring i strukturen inom musikindustrin. Nya inkomstkällor har identifierats, och musikskapare kan agera mer självständigt än tidigare tack vare portabla inspelningsprogram och digitala plattformar såsom Spotify och Soundcloud. LÄS MER

  5. 5. På väg till rampljuset : En studie i hur nya kvinnliga artisters varumärkesidentitet skapas av musikbolagen

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för mediestudier

    Författare :Frida Holberg; [2017]
    Nyckelord :Gatekeepers; ”bad feminist”; Cultural diamond; varumärkesskapande;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats var att undersöka hur musikbolagen skapar ett varumärke kring deras artister. Frågeställningarna kretsar kring varumärkesskapande, hur samarbetet mellan kvinnliga artister och musikbolagen de tillhör ser ut i de olika stadierna av artisternas karriärer. LÄS MER