Sökning: "Myt"

Visar resultat 16 - 20 av 225 uppsatser innehållade ordet Myt.

  1. 16. Detta är Istanbul, precis här!

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Eryilmaz Pelin; [2022]
    Nyckelord :myt; turkiskhet; stereotyp; typifiera;

    Sammanfattning : Problemområdet behandlar myt om turkiskhet i reklamfilmen Burasi Istanbul, tam burasi(2022) och analyseras ur ett kulturellt perspektiv. Denna reklamfilm analyseras med hänsyn till ljudaspekten och följande frågeställning besvaras: Hur uttrycks myt om turkiskhet i reklamfilmen This is Istanbul, right here med fokus på ljudaspekten? Metoden består av kvalitativ analys och litteraturstudier. LÄS MER

  2. 17. När Vår Herre och Sankte Per vandrade på jorden : Hur de wärendska folksägnerna om Vår Herre och Sankte Per kan förstås i ett religionsfenomenologiskt mytteoretiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Marie Cederschiöld högskola/Institutionen för diakoni, kyrkomusik och teologi

    Författare :Paul Sigerhall; [2022]
    Nyckelord :Wärend; Folksägner; Religionsfenomenologi; Mytteori;

    Sammanfattning : Begreppet myt kan ha olika referenser. Ett exempel är hörsägen, ett annat en historisk berättelse med tvivelaktigt eller osant innehåll. Myten har ofta ett högt sanningsanspråk samtidigt som den har låg trovärdighet. En del myter är mycket gamla. LÄS MER

  3. 18. Reklam och Tradition - Allt var inte bättre förr : En semiotisk analys av Hansas julreklam över tre decennier

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Åse Dannbring; Hilma Bengtsdotter; [2022]
    Nyckelord :advertising; Christmas advertising; commercial; commercialization; diversity; gender; identity; representation; stereotype; semiotics; tradition; genus; identitet; julreklam; kommersialisering; mångfald; reklam; representation; stereotyp; semiotik; tradition;

    Sammanfattning : Syftet är att undersöka Hansas (ett varuhus i södra Sverige) julreklam över de senaste 30 åren, genom en kvalitativ semiotisk analys. Detta gör vi för att ge inblick i hur representation, stereotyper och identitet kommer till uttryck i Hansas reklam i skenet av förändrade och beständiga samhällsvärderingar. LÄS MER

  4. 19. Rosa och Tajt VS Blått och Stiligt : En visuell analys av klädföretaget HOPE´s könsneutrala klädkollektion

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Filippa Ivarsson; [2022]
    Nyckelord :Könsneutralitet; mode; performativitetsteori; reklam; visuell bildanalys; socialsemiotik; normer och stereotyper;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att att undersöka hur modegenren kan framställa könsneutral reklam.Detta görs genom en visuell bildanalys av tre könsneutrala reklambilder från det svenskamodeföretaget HOPE. LÄS MER

  5. 20. En studie om socialtjänstenheters koppling till interkulturellt socialt arbete

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för samhällsstudier (SS)

    Författare :Helena Engkvist; [2022]
    Nyckelord :inhabited institutions; Interkulturellt socialt arbete; kulturell kompetens; klientmöte; socialtjänst; meningsbyggande;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån teorin om befolkade institutioner förstå hur fyra socialtjänstkontor förhåller sig till interkulturellt socialt arbete. Socialarbetare möter klienter från andra kulturer än den svenska, och de skapar kompetenser inom interkulturellt socialt arbete. LÄS MER