Sökning: "Problem med boksamtal"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Problem med boksamtal.

  1. 1. "Jag har gjort en bra verktyg, nu kan Dim höras : Problemlösning som utgår ifrån boksamtal i teknikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Emelie Andersson; Sofie Fallander; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Tekniken har funnits i många år och människor lever i en mer teknikintensiv värld. Detta har medfört att tekniken behöver tydliggöras i förskolans undervisning. Syftet i studien är att öka kunskapen kring förskolans teknikundervisning. LÄS MER

  2. 2. "Skönliltteraturen är mitt favoritläromedel" : En studie om hur grundlärare i svenska arbetar med boksamtal i årskurs 4-6

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Zandra Kängström; Angelica Lönn; Magdalena Rydersten; [2020]
    Nyckelord :Booktalk; litteraturetalk; Tengberg’s reading types; Langer’s performance worlds; Chamber’s conversation model; Teacher of Swedish; grade 4–6; Boksamtal; litteratursamtal; Tengbergs läsarter; Langers föreställningsvärldar; Chambers samtalsmodell; svensklärare; årskurs 4–6;

    Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att ta reda på hur och varför svensklärare i årskurs 4–6 använder sig av boksamtal i sin undervisning. Tidigare forskning visar många fördelar för elevernas kunskapsutveckling genom att de får samtala om böcker och där är Chambers samtalsmodell i fokus. LÄS MER

  3. 3. Motivationsfaktorer för läsande - en kvalitativ studie om elevers motivation till att läsa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mathilda Ternström; Matilda Rohde Wittsell; [2018]
    Nyckelord :inre motivationsfaktorer; läsmotivation; skönlitteratur; yttre motivationsfaktorer; årskurs 4-6;

    Sammanfattning : Vi har under våra år som studenter och lärarvikarier upplevt att elever ofta saknar motivation till att läsa skönlitteratur i skolan. Samtidigt har vi upplevt en problematik kring läsningens utrymme i undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Boksamtal och motivation

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Radenka Stankovic; [2016]
    Nyckelord :skönlitteratur; socialt samspel; läsning; läsförståelse; motivation; boksamtal;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för detta arbete var PISAS-s resultat om läsvanor och läsförståelse i svensk skolan. Det andra som har intrigerat mig var det hur skönlitteratur behandlas i undervisningen. LÄS MER

  5. 5. Hur elever uppfattar boksamtal i helklass

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Emma Selin; [2015]
    Nyckelord :kvalitativ studie; högläsning; boksamtal;

    Sammanfattning : Hur elever uppfattar boksamtal i helklass är en kvalitativ studie. Syftet med mittexamensarbete var att belysa hur elever i en första klass uppfattade boksamtal, hurdelaktiga de var och kring vilken typ av böcker de ville ha boksamtal. Studiengenomfördes i en helklass med 28 elever, som var i åldrarna sju till åtta år. LÄS MER