Sökning: "Problem med boksamtal"
Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden Problem med boksamtal.
1. "Jag har gjort en bra verktyg, nu kan Dim höras : Problemlösning som utgår ifrån boksamtal i teknikundervisning
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)Sammanfattning : Tekniken har funnits i många år och människor lever i en mer teknikintensiv värld. Detta har medfört att tekniken behöver tydliggöras i förskolans undervisning. Syftet i studien är att öka kunskapen kring förskolans teknikundervisning. LÄS MER
2. "Skönliltteraturen är mitt favoritläromedel" : En studie om hur grundlärare i svenska arbetar med boksamtal i årskurs 4-6
M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med denna kvalitativa studie är att ta reda på hur och varför svensklärare i årskurs 4–6 använder sig av boksamtal i sin undervisning. Tidigare forskning visar många fördelar för elevernas kunskapsutveckling genom att de får samtala om böcker och där är Chambers samtalsmodell i fokus. LÄS MER
3. Motivationsfaktorer för läsande - en kvalitativ studie om elevers motivation till att läsa
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Vi har under våra år som studenter och lärarvikarier upplevt att elever ofta saknar motivation till att läsa skönlitteratur i skolan. Samtidigt har vi upplevt en problematik kring läsningens utrymme i undervisningen. LÄS MER
4. Boksamtal och motivation
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Utgångspunkten för detta arbete var PISAS-s resultat om läsvanor och läsförståelse i svensk skolan. Det andra som har intrigerat mig var det hur skönlitteratur behandlas i undervisningen. LÄS MER
5. Hur elever uppfattar boksamtal i helklass
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Hur elever uppfattar boksamtal i helklass är en kvalitativ studie. Syftet med mittexamensarbete var att belysa hur elever i en första klass uppfattade boksamtal, hurdelaktiga de var och kring vilken typ av böcker de ville ha boksamtal. Studiengenomfördes i en helklass med 28 elever, som var i åldrarna sju till åtta år. LÄS MER