Sökning: "Rasmus Ramström"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden Rasmus Ramström.

  1. 1. Spillover Effect on Swedish Inflation : How ECBs interest rate changes effect Swedish inflation

    Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Rasmus Ramström; [2023]
    Nyckelord :Inflation; Cointegration; Vector autoregression; spillover; Sweden;

    Sammanfattning : There is a limited amount of literature regarding spillover effects on inflation. The previous literature is focused on a small number of countries, and on shocks coming from demand and supply. LÄS MER

  2. 2. Riksbankens okonventionella penningpolitik : En analys över Riksbankens köp av företags- och statsobligationer under covid19-pandemin

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Rasmus Ramström; [2022]
    Nyckelord :Quantitative easing QE Var-modell vector autoregression Riksbanken;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att undersöka hur Riksbankens stora köp av stats- och företagsobligationer hjälpte till att återhämta den svenska ekonomin efter den ekonomiska nedgången år 2020. För att genomföra denna analys nyttjar jag en strukturell vektor autoregressions-modell, samt ett flertal variabler som är väsentliga inom den svenska ekonomin. LÄS MER

  3. 3. Hur kan content marketing bidra till hållbar konsumtion? : En kvantitativ studie om konsumtion av vegetariska produkter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Marcus Lindgren; Rasmus Ramström; [2020]
    Nyckelord :content marketing; hållbar konsumtion; vegetariskt;

    Sammanfattning : Titel: Hur kan content marketing bidra till hållbar konsumtion?   Nivå: C-uppsats, examensarbete i ämnet företagsekonomi   Författare: Marcus Lindgren och Rasmus Ramström   Handledare: Akmal Hyder och Zahra Ahmadi   Datum: 2020 - Juni   Syfte: Syftet är att utifrån konsumentens perspektiv undersöka vilken utformning av content marketing som leder till hållbar konsumtion.    Metod: Metoden som används i detta arbete är en kvantitativ studie genomförd med en webbaserad enkätundersökning som spreds via sociala medier. LÄS MER

  4. 4. Hur kan content marketing bidra till hållbar konsumtion? : En kvantitativ studie om konsumtion av vegetariska produkter

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Marcus Lindgren; Rasmus Ramström; [2020]
    Nyckelord :Content marketing; hållbar konsumtion; vegetariskt;

    Sammanfattning : Titel: Hur kan content marketing bidra till hållbar konsumtion?   Nivå: C-uppsats, examensarbete i ämnet företagsekonomi   Författare: Marcus Lindgren och Rasmus Ramström   Handledare: Akmal Hyder och Zahra Ahmadi   Datum: 2020 - Juni   Syfte: Syftet är att utifrån konsumentens perspektiv undersöka vilken utformning av content marketing som leder till hållbar konsumtion.    Metod: Metoden som används i detta arbete är en kvantitativ studie genomförd med en webbaserad enkätundersökning som spreds via sociala medier. LÄS MER