Sökning: "Religionsundervisning"

Visar resultat 31 - 35 av 364 uppsatser innehållade ordet Religionsundervisning.

  1. 31. Kärnans förbannelse : En korpusassisterad kritisk diskursanalys av essentialism i religionsläroböcker

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Olle Vikström; [2023]
    Nyckelord :Essentialistiska framställningar; religionsundervisning; buddhism; hinduism; läroböcker; kritisk diskursanalys och korpuslingvistik;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker hur hinduism och buddhism essentialiseras i religionsläroböcker för gymnasiet med hjälp av en korpusassisterad kritisk diskursanalys. Materialet består av kapitel ur åtta religionsläroböcker som handlar om hinduism eller buddhism. LÄS MER

  2. 32. Religionsundervisning i ett mångkulturellt klassrum och dess utmaningar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Mohamad Karlsson; Felicia Novik; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 33. ”Jesus var jude” : En kvalitativ studie om judiska ungdomars upplevelser av svenska skolans religionsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Onel Eeliya; [2023]
    Nyckelord :Judaism; Identity; Youth; Religious Education; Jewish culture; judendom; identitet; ungdomar; religionsundervisning; judisk kultur;

    Sammanfattning : This study examines how six Jewish youth in Stockholm County experience their Jewish identity in relation to religious education and the surrounding culture. The investigation is based on three research questions: (1) How do Jewish youth perceive the representation of Judaism in school's religious education? (2) How do they feel that their Jewish identity has been influenced by religious education? (3) What impact does the cultural life outside of school have on the Jewish identity of the youth? Semi-structured interviews were conducted to collect data, and a thematic analysis was used to process the material. LÄS MER

  4. 34. Vad blev av religionskunskapens syfte? : En intervjustudie om religionskunskapslärares ämnesförståelse i relation till undervisningstid

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Ilona Lindblad; [2023]
    Nyckelord :Religionsdidaktik; Religionskunskap 1; Levd religion; Komparativ religionsundervisning; Religionskunskap; Religionskunskapsundervisning; hermeneutik; undervisningstid;

    Sammanfattning : This essay explores what happens to the Swedish ethics and religious education in upper secondary school correlated to the amount of scheduled classroom time at hand for teachers and students. To explore this field, five interviews were conducted with licensed teachers of ethics and religions, where they were able to share their own experience in organising their teaching. LÄS MER

  5. 35. Det mångkulturella klassrummet - utmaning eller möjlighet? : En intervjustudie om ämneslärares förståelse och användning av interkulturell pedagogik i religionskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Didaktik i Samhällsämnena

    Författare :Tilda Gustavsson; [2023]
    Nyckelord :interkulturellt förhållningssätt; religionsdidaktik; religionsundervisning; ämneslärare;

    Sammanfattning : .... LÄS MER