Sökning: "Religionsundervisning"
Visar resultat 31 - 35 av 364 uppsatser innehållade ordet Religionsundervisning.
31. Kärnans förbannelse : En korpusassisterad kritisk diskursanalys av essentialism i religionsläroböcker
Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudierSammanfattning : Den här studien undersöker hur hinduism och buddhism essentialiseras i religionsläroböcker för gymnasiet med hjälp av en korpusassisterad kritisk diskursanalys. Materialet består av kapitel ur åtta religionsläroböcker som handlar om hinduism eller buddhism. LÄS MER
32. Religionsundervisning i ett mångkulturellt klassrum och dess utmaningar
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : .... LÄS MER
33. ”Jesus var jude” : En kvalitativ studie om judiska ungdomars upplevelser av svenska skolans religionsundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : This study examines how six Jewish youth in Stockholm County experience their Jewish identity in relation to religious education and the surrounding culture. The investigation is based on three research questions: (1) How do Jewish youth perceive the representation of Judaism in school's religious education? (2) How do they feel that their Jewish identity has been influenced by religious education? (3) What impact does the cultural life outside of school have on the Jewish identity of the youth? Semi-structured interviews were conducted to collect data, and a thematic analysis was used to process the material. LÄS MER
34. Vad blev av religionskunskapens syfte? : En intervjustudie om religionskunskapslärares ämnesförståelse i relation till undervisningstid
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildningSammanfattning : This essay explores what happens to the Swedish ethics and religious education in upper secondary school correlated to the amount of scheduled classroom time at hand for teachers and students. To explore this field, five interviews were conducted with licensed teachers of ethics and religions, where they were able to share their own experience in organising their teaching. LÄS MER
35. Det mångkulturella klassrummet - utmaning eller möjlighet? : En intervjustudie om ämneslärares förståelse och användning av interkulturell pedagogik i religionskunskap
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Didaktik i SamhällsämnenaSammanfattning : .... LÄS MER