Sökning: "SFI text för c"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden SFI text för c.
1. ”Varför behöver andraspråkstalare speciella texter?” En studie om andraspråkstalares läsning av informerande texter
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för svenska språketSammanfattning : Denna studie handlar om mötet mellan andraspråkstalare och två informerande texter. Studiens syfte är att, genom en enkätstudie av andraspråkstalares läsförståelse, ta reda på om olika tillägg till texterna påverkar hur begripliga texterna är för målgruppen. LÄS MER
2. "Samhälls- och arbetsliv" - hur gestaltas det i läromedel för SFI? : En undersökning av Mål 2 och Samspråk 2
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkulturSammanfattning : This study examines how the themes of Swedish society- and working life are depicted in two textbooks for SFI, (Swedish For Immigrants); Mål 2 and Samspråk 2. Do the students receive a language that is useful for an active life in society and on the labour market through this educational material? Mål 2 and Samspråk 2 have been reviewed partly by a hermeneutic content analysis, partly via two interviews and two phenomenological surveys, targeted towards students, and towards teachers. LÄS MER
3. Det görar ingenting om du frågar mycket : SFI-elevers semantiska och morfologiska utveckling
Kandidat-uppsats, Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka den semantiska och morfologiska utvecklingen hos två elevgrupper med olika studietakt som studerar kurs C på SFI. Syftet är också att undersöka om det finns några skillnader mellan elevgrupperna samt att belysa viktiga didaktiska moment i studiens lektionsgenomgång. LÄS MER
4. Att träna muntlig språkförmåga - SFI-lärares arbetssätt, tankar och medvetenhet
C-uppsats, Göteborgs universitet/Sociologiska institutionenSammanfattning : I denna uppsats behandlar jag hur, samt hur medvetet, sfi-lärare (lärare i svenska för invandrare)arbetar för att utveckla och träna elevernas muntliga språkförmåga. Ytterligare frågor är på vilka sättlärarnas val av arbetssätt skiljer sig åt och vad dessa skillnader innebär för eleverna och derasutveckling av de muntliga färdigheterna. LÄS MER