Sökning: "Self-Fulfillment"

Visar resultat 11 - 15 av 42 uppsatser innehållade ordet Self-Fulfillment.

  1. 11. Sekten - den "färdigpaketerade" lösningen : En kvalitativ studie om hur ensamhet och sökandet efter tillhörighet kan leda till ett sektmedlemskap

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Anna-Karin Pieti; [2020]
    Nyckelord :Social belongingness; existential loneliness; individualism; cult; ascence of the collective; Social tillhörighet; existentiell ensamhet; individualism; sekt; avsaknad av kollektivet;

    Sammanfattning : Ensamhet och bristen på tillhörighet bland människor i det moderna samhället är ett utbrett och växande problem. Strävan efter individualitet och självuppfyllelse präglar individer i det moderna individuella samhället – ett samhälle där friheten och möjligheterna även genererar i rädsla, ångest, otrygghet och existentiell ensamhet (Bauman, 2002). LÄS MER

  2. 12. Som ovan, så nedan : En kvalitativ studie om astrologins roll i sökandet efter ett inre jag

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Kevin Efverman; [2020]
    Nyckelord :Deep self; Astrology; New Age; Astrologi; Självförverkligande;

    Sammanfattning : The aim of this study is to get a better understanding of why people turn to astrology in todays secularized Sweden. More specifically, the purpose of the study is to investigate whether astrology functions as a mean of self-fulfillment in the pursuit of a deep self. LÄS MER

  3. 13. Att vara eller att vara en vara - En kvalitativ studie om erfarenheter hos unga arbetssökande

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Sara Jansson; Sofia Johansson; [2019]
    Nyckelord :Arbetsförmedlingen; Arbetsmarknadspolitik; Aktiveringspolitik; Individualisering; Personligt varumärke; Socialt medborgarskap; Ungdomsarbetslöshet;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att undersöka unga arbetssökandes erfarenheter av Arbetsförmedlingens roll i deras etablering på arbetsmarknaden, samt analysera hur detta kan förstås utifrån en utveckling mot en individualiserad arbetsmarknadspolitik. Studien bygger på två kvalitativa fokusgruppsintervjuer med totalt åtta arbetssökande personer i åldrarna 18-24 år. LÄS MER

  4. 14. Part-time Humanitarians : International volunteers in the humanitarian response to the 'European refugee crisis' in Greece

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Carolin Jarmusch; [2019]
    Nyckelord :European Refugee Crisis; Greece; Functional Theory of Motivation; Volunteer Motivations; Volunteer Challenges;

    Sammanfattning : Focusing on the case study of the so-called ‘European refugee crisis’ in Greece since 2015, the research highlights new insights into the motivations, experiences, and challenges of international volunteers in humanitarian relief operations. Unlike previous analyses on volunteer motivations, this study’s analytical framework is built on a combination of the functional (psychological) and symbolic (sociological) approach to the theory of motivation. LÄS MER

  5. 15. WATCH OUT FOR GENERATION Z! – A Qualitative Research About Generational Differences and Similarities Towards Influence Marketing within Lifestyle Brands

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Julia Alqvist; Erika Klaus; [2018]
    Nyckelord :Influence Marketing; Influencers; Generation Y; Generation Z; Millennials; Digital Natives; Social Media; Trends; Lifestyle; Identity Creation and Image Creation.; Business and Economics;

    Sammanfattning : The purpose of this research is to investigate Generation Y and Generation Z and their relation and approach to influence marketing and what challenges these generations’ preferences and behaviors could generate for managers within lifestyle brands. The research question this study is aiming to analyze is: What role do generational differences play in influence marketing and what are the potential managerial challenges for lifestyle brands? To conduct the purpose of this research, a qualitative method has been implemented. LÄS MER