Sökning: "Skolans historia Sverige"
Visar resultat 6 - 10 av 21 uppsatser innehållade orden Skolans historia Sverige.
6. Teknikundervisning på lågstadiet : en observationsstudieom lärares förhållningssätt
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka och analysera lågstadielärares förhållningssätt till teknikundervisning. Forskning tyder på att det finns olika typer av teknikundervisning och att teknikundervisningen går till på olika vis internationellt. LÄS MER
7. ”Man åker ju inte bara ut i skogen för att ställa upp ett tält, utan också för att sitta vid en eld och mysa och känna ett lugn” : En kvalitativ studie om undervisning och bedömning i friluftsliv
Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för idrotts- och hälsovetenskapSammanfattning : Aim The aim with this study is to investigate how teachers in physical education are teaching and working with assessment in outdoor education. Further on, we also want to see how the geographical location of each school might be a factor to consider when it comes to the conditions for managing outdoor education. LÄS MER
8. "Man hör bara sex och sen är det..." - En studie om gymnasieelevers uppfattningar kring sex- och samlevnadsundervisningen
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : I kölvattnet av MeToo-rörelsen upplever vi att skolans sex- och samlevnadsundervisning är viktigare än någonsin. Trots att undervisningen har varit obligatorisk i den svenska skolan sedan 1955 upplever vi att elever idag inte får den undervisning som krävs. LÄS MER
9. Bilder av teknik i läroboken : En undersökning om hur tekniken skildras i bilderna i en tekniklärobok
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, KTH/Skolan för teknikvetenskaplig kommunikation och lärande (ECE)Sammanfattning : Teknik är betydelsefullt och är en välintegrerad del av varje individs liv. Det moderna samhället begär tekniska kunskaper för att individen ska kunna delta och agera i samhället. Kompetens inom området är starkt efterfrågat och teknik i Sverige har länge varit en avgörande faktor för en god ekonomi. LÄS MER
10. Medborgarbildning genom historieundervisning : En undersökning och jämförelse av styrdokument för historia i Sverige och Finland med syfte att bättre förstå historieämnets medborgarfostrande funktion
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Skolans huvudsakliga funktion är att förbereda individer för livet i samhället. Utbildningen måste alltså se till attfrämja och förmedla de värderingar och de egenskaper som av samhället anses önskvärda och detta kan idag förstås som ett demokratiskt medborgarideal. LÄS MER