Sökning: "Skolkuratorer perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 80 uppsatser innehållade orden Skolkuratorer perspektiv.

  1. 1. Hinder hos högstadieelever i hjälpsökande vid psykisk ohälsa : Skolkuratorers perspektiv

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för hälsa, vård och välfärd

    Författare :Sara Jansson; Kristin Rehnström; Olivia Tidström; [2023]
    Nyckelord :Mental illness; school counselor; middle school students; young people s psychosocial identity; scope of action; Psykisk ohälsa; skolkurator; högstadieelever; ungdomars psykosociala identitet; handlingsutrymme;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka skolkuratorers uppfattning om vad som kan hindra högstadieelever från att söka vidare stöd vid psykisk ohälsa. Författarna önskar även ta reda på vilka begränsningar i handlingsutrymmet skolkuratorer ser utifrån yrkesrollen att hjälpa högstadieelever vidare vid psykisk ohälsa. LÄS MER

  2. 2. Livet under ytan - En kvalitativ studie om skolkuratorers uppfattning av pojkars och unga mäns roll i hederskontexten och stödinsatser inom skolsfären

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Enna Hadzic; [2023]
    Nyckelord :Offer; Förövare; Kollektiv; Hederskultur; Heteronormativ och patriarkal struktur; Hederskontext; Hedersproblematik; Hedersrelaterat våld och förtryck; Hedersmord; Hedersmotiv; Hegemoni; Social Sciences;

    Sammanfattning : Hedersrelaterat våld och förtryck är ett stort samhällsproblem som drabbar många människor världen över. I mitt tidigare uppsatsarbete i sociologi på B-nivån om arbetet mot hedersrelaterat våld och förtryck bland pojkar och unga män framkom att deras position i hederskontexten ofta hamnade i skymundan. LÄS MER

  3. 3. "[...] en kurator är liksom en talesman för barnets röst [...]” : - En kvalitativ studie om skolkuratorers erfarenhet av att jobba med elever med ADHD

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för socialt arbete

    Författare :Clara Josephson; Mikaela MacArthur; [2023]
    Nyckelord :konsekvenser av diagnos; tematisk analys; strukturfunktionalism; modellinlärning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka skolkuratorers erfarenheter när det kommer till barn med misstänkt eller diagnostiserad ADHD. Åtta kvalitativa, semi-strukturerade intervjuer med skolkuratorer inom grundskolan har utförts. LÄS MER

  4. 4. Problematisk samverkan kring skolfrånvaro : En diskursteoretisk fokusgruppsstudie

    Master-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande

    Författare :Mia Fredrika Wolinder Nycander; [2023]
    Nyckelord :collaboration; problematic school absence; discourse; focus groups; comprehensive school; social services; child- and youth psychiatry.; samverkan; problematisk skolfrånvaro; diskurs; fokusgrupper; grundskola; socialtjänst; barn-och ungdomspsykiatri.;

    Sammanfattning : Den här studien ämnar undersöka hur samverkan som medel framstår i arbetet med problematisk skolfrånvaro ur ett professionsperspektiv, men även hur yrkeskategorierna identifierar sig själva och andra i uppdraget att samverka. Underlättar, engagerar och ökar effektiviteten med samverkan såsom Skolverket (2009) påstår eller upplevs direktivet som ett hinder? För att nå en djupare förståelse av fenomenet samverkan har kvalitativa fokusgrupper genomförts med socialtjänstens socionomer, skolkuratorer, specialpedagoger och lärare. LÄS MER

  5. 5. Kroppen, knoppen & allt däremellan : En kvalitativ undersökning av kroppsideal och ätstörningsproblematik hos mellanstadieelever – skolkuratorers perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Socialt arbete

    Författare :Moa Ersson; Catja Petersson; [2023]
    Nyckelord :Body ideal; eating disorder problems; middle school students; salutogenic perspective; school counselors.; Kroppsideal; mellanstadieelever; salutogent perspektiv; skolkuratorer; ätstörningsproblematik.;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka synen på kroppsideal i relation till ätstörningsproblematik hos mellanstadieelever utifrån en skolkurators perspektiv. Intervjuer genomfördes med sex skolkuratorer i Gävleborgs län och analyserades sedan utifrån tematisk analys, genom ett salutogent perspektiv och empowerment. LÄS MER