Sökning: "Social konstruktion av teknik"

Visar resultat 6 - 10 av 26 uppsatser innehållade orden Social konstruktion av teknik.

  1. 6. What happens next? : A study of the action and inaction resulting from active gender equality work in an organisation in a male dominated industry

    Master-uppsats, KTH/Skolan för industriell teknik och management (ITM)

    Författare :Beatrice Boström; Linnea Lundberg; [2019]
    Nyckelord :gender equality; institutionalisation; decentralised organisations; middle managers; top management; IT consultancy industry; jämställdhet; institutionalisering; decentraliserad organisation; mellanchefer; koncernledning; IT-konsultbranschen;

    Sammanfattning : It is recognised that gender equality and diversity are essential for building successful organisations. To tackle the global challenges characterised by economies today, one must ensure equal opportunities for all, both men and women. Organisations have acknowledged the benefits of a more gender equal workforce and are starting to take action. LÄS MER

  2. 7. "Jag kanske låter elak..." : En kvalitativ intervjustudie av uppfattningar hos gymnasieflickor i Eskilstuna om hur kön görs i ett sammanhang av klimat och miljö

    Kandidat-uppsats, Mälardalens högskola/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Linnea Karlsson; [2019]
    Nyckelord :miljö; klimat; kön; genus; genusperspektiv; maskulinitet; femininitet; miljömaskuliniteter; industrimodern maskulinitet; ekomodern maskulinitet; ekologisk maskulinitet; ungdomar; miljöpolitiska engagemang; miljöpolitik; miljömål; hybridiseringar; antropogena utsläpp; social konstruktion; kulturell konstruktion; politiskt engagemang;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att genom ett genusperspektiv undersöka gymnasieflickors upplevelser av miljö och maskuliniteter i ett urval hämtat från tre gymnasieskolor i Eskilstuna. Genom denna studie vill jag bidra till en förståelse av hur kön görs i ett sammanhang av miljö och klimat. LÄS MER

  3. 8. Digital teknik och digital teknikanvändning : Diskursiva perspektiv på vårdnadshavares förhållanden, erfarenheter och förväntningar i relation till förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Josefine Bergdahl; Caroline Enberg; [2018]
    Nyckelord :Digital technology; Preschool; Social Constructionism; Guardians perspective; Digital teknik; Förskola; Socialkonstruktionism; Vårdnadshavares perspektiv;

    Sammanfattning : Studien utgick från vårdnadshavares konstruktioner av digital teknik och digital teknik­användning. Syftet med studien var att synliggöra hur vårdnadshavare konstruerar den digitala tekniken som omger dem och deras barn i vardagen samtidigt som de själva konstrueras av samhället. LÄS MER

  4. 9. Strukturella skillnader inom den administrativa byggbranschen : Finns det strukturella skillnader, och hur påverkar de kvinnliga och manliga ledare?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för ekonomi, teknik och naturvetenskap

    Författare :Jessica Erlandsson; Hanna Berg; [2017]
    Nyckelord :Strukturella skillnader; ledarskap; administrativa byggbranschen; kultur; organisationsteori;

    Sammanfattning : Problemformulering: Föreligger det inom den administrativa byggbranschen fortfarande några strukturella skillnader i hur kvinnliga och manliga ledare premieras samt hur deras kompetens värderas? Syfte: Syftet med studien är att beskriva förekomsten av strukturella skillnader i hur kvinnliga och manliga ledare inom den administrativa byggbranschen premieras samt hur deras kompetens värderas. I de fall vi finner strukturella skillnader ämnar vi även att beskriva och förstå i vilken grad de förekommer, och hur de tar sig till uttryck. LÄS MER

  5. 10. Inkluderande undervisning i grundskolansteknikämne : En systematisk litteraturstudie om flickors och pojkarsintresse för teknik

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Pedagogiskt arbete

    Författare :Emma Vestergaard; [2017]
    Nyckelord :Teknikundervisning; inkludering; flickor och pojkar; intresse; grundskolan; genus;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att utifrån forskning undersöka grundskolansteknikämne i relation till elevers intressen, samt hur lärare kan utformainkluderande teknikundervisning ur ett jämställdhetsperspektiv. Teknikämnet harrelativt nyligen fått en egen kursplan i svenska grundskolan vilket kan innebäraluckor i forskning om teknikundervisningen. LÄS MER