Sökning: "Spelkänsla"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet Spelkänsla.

  1. 1. En undersökning av Artificiell Intelligens i spel : AI och dess koppling till spelkänsla i spelet Alien: Isolation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Marcus Palm; [2023]
    Nyckelord :Artificiell intelligens; Game feel; Skräck;

    Sammanfattning : I detta arbete utförs en undersökning av spelet Alien: Isolation för att se hur dess artificiella intelligens används för att bidra till inlevelse i spelet och spelkänsla. Alien: Isolation valdes till denna undersökning då det är ett spel vars antagonist styrs av ett avancerat AI-system som tycks lära sig efter spelarens beteende. LÄS MER

  2. 2. I'll Be Missing You : The Dynamic Influence of Spread in First-Person Shooters

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :George Eriksson; Daniel Burt; Valentyn Lyevyentsov; [2022]
    Nyckelord :First-Person Shooter; FPS; Mechanics; Dynamics; Game Design; Spread; Experimental Research; Förstapersonskjutare; FPS; Spelmekanik; Speldynamik; Speldesign; Spread; Experimentiell forskning;

    Sammanfattning : In First-Person shooter video games, spread is a mechanic that adds a random artificial inaccuracy to the player’s shots. Movement-amplified spread is a particular implementation of spread which amplifies the inaccuracy based on the speed the player is moving at. LÄS MER

  3. 3. More than four-legged vehicles? : The representation of horses in Dragon Age: Inquisition and Star Stable 1: Autumn Riders

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Hanna Isaksson; Tove Wahlberg; [2021]
    Nyckelord :video games; animal studies; ecocriticism; horses; representation; objectification; dataspel; djurstudier; ekokritik; hästar; representation; objektifiering;

    Sammanfattning : This thesis investigated the representation of horses in the video games Star Stable 1: Autumn Riders and Dragon Age: Inquisition from an ecocritical lens. It applies the method of close reading to the game research field to analyse the representation of horses in video games and how that representation can be objectifying. LÄS MER

  4. 4. Spelkänslans påverkan på prestation : Har kameraskakningar en påverkan på hur bra en spelare presterar?

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Anna Kristoffersson; Simon Ahlback Kindestam; [2020]
    Nyckelord :Spelkänsla; flow; flow-teori; prestation; stress; spelupplevelse; kameraskakningseffekter; prestationsångest; spelpoleringseffekter;

    Sammanfattning : Målet med denna studie var att undersöka om spelpoleringseffekter kan påverka spelares prestation. I detta arbete undersöktes specifikt kameraskakningar, och hur en liten skillnad på en effekt som används för att ändra spelarens uppfattning av spelet, kan påverka hur snabbt spelaren klarar spelets utmaningar. LÄS MER

  5. 5. Simulering av rök : Dynamiska partikeleffekter i datorspel

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kommunikation och information

    Författare :Kristofer Knoll; [2008]
    Nyckelord :Dynamiska partikeleffekter; partikeleffekter; rigidbody; realtid;

    Sammanfattning : Dagens datorspel innehåller en mängd effekter som försöker ge spelaren en känsla av en interaktiv värld. Många av dessa effekter simuleras med hjälp av partikelsystem. Exempel på sådana effekter är explosioner, rök och blodfontäner. LÄS MER