Sökning: "Språkliga medel"

Visar resultat 36 - 40 av 47 uppsatser innehållade orden Språkliga medel.

  1. 36. Samtal med en sökmotor : En språkteknologisk undersökning av dialogen mellan Språkrådets frågelåda och dess användare

    Kandidat-uppsats, Institutionen för nordiska språk

    Författare :Pompom Sönnfors; [2010]
    Nyckelord :the semantic gap; Språkrådet; språkteknologi; sökmotor; det semantiska glappet; dialogism;

    Sammanfattning : Språkrådet besvarar språkfrågor på internet via sin webbaserade frågelåda, men den ger inte så många svar som den skulle kunna. Jag har undersökt hur frågelådan bjuder in besökarna till dialog och hur den upprätthåller dialogen i enlighet med inbjudan. LÄS MER

  2. 37. Synen på begreppet språk i förskolans läroplan : En jämförelse av den svenska och den finländska läroplanen för förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johanna Palmén; [2010]
    Nyckelord :språksyn; Läroplan för förskolan; barns språkutveckling; Finland;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att, genom de didaktiska frågorna vad? och varför?, studera synen på begreppet språk i läroplanen för förskolan i Sverige och Finland. En jämförelse av dessa två styrdokument, Läroplan för förskolan Lpfö 98 (Reviderad 2010) (Skolverket 2010) och Grunderna för planen för småbarnsfostran (Stakes 2005), visar på likheter och skillnader i idéer om språk. LÄS MER

  3. 38. Synen på begreppet språk i förskolans läroplan : En jämförelse av den svenska och den finländska läroplanen för förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för utbildning, kultur och medier

    Författare :Johanna Palmén; [2010]
    Nyckelord :Språksyn; Läroplan för förskolan; barns språkutveckling; Finland;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att, genom de didaktiska frågorna vad? och varför?, studera synen på begreppet språk i läroplanen för förskolan i Sverige och Finland. En jämförelse av dessa två styrdokument, Läroplan för förskolan Lpfö 98 (Reviderad 2010) (Skolverket 2010) och Grunderna för planen för småbarnsfostran (Stakes 2005), visar på likheter och skillnader i idéer om språk. LÄS MER

  4. 39. Visual communication : within the smaller scale

    L3-uppsats, SLU/Dept. Of Landscape Architecture, Planning and Management

    Författare :Kajsa Björne; [2009]
    Nyckelord :visual communication; image making; drawings;

    Sammanfattning : In order to understand how landscape architects communicate and what visual language is being used when communicating design; we have gained vast knowledge in a number of areas. Visual communication touches many subjects such as perception, communication, language, marketing, image making, image analysis, rhetoric etc. LÄS MER

  5. 40. Musik i förskolan - ett medvetet redskap för barns utveckling?

    Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Katarina Beckman; Petra Nilsson; [2008]
    Nyckelord :förskola; musik; motorisk utveckling; språkutveckling;

    Sammanfattning : Syftet med vår C-uppsats är att undersöka musikens betydelse för förskolebarnens språkliga och motoriska utveckling. Vårt empiriska material har vi fått fram genom intervjuer med lärare på förskolor med musikprofil i Malmö och New York. LÄS MER