Sökning: "Språkliga medel"

Visar resultat 31 - 35 av 47 uppsatser innehållade orden Språkliga medel.

  1. 31. Metaforernas man : En stilistisk undersökning av Lars Winnerbäcks texter.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

    Författare :Mikaela Gunnarsson; [2014]
    Nyckelord :Lars Winnerbäck; stilistik; låttexter; metafor; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Jag har genomfört en stilistisk undersökning av 15 stycken av Lars Winnerbäcks låttexter med syftet att ta reda på hur Winnerbäck använder språket för att kunna beröra sina lyssnare. Utifrån min övergripande frågeställning, ”Hur använder Lars Winnerbäck olika språkliga medel för att beröra sina lyssnare?”, skapades sedan tre underordnade frågeställningar. LÄS MER

  2. 32. Bilden av ungdomar : - en systemisk-funktionell undersökning av fyra läromedelstexter i tyska som främmande språk

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elinor Idevall Hagren; [2012]
    Nyckelord :läromedel; systemisk-funktionell grammatik; textanalys;

    Sammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka hur bilden av ungdomar konstrueras i fyra läromedelstexter i tyska som främmande språk från 70-, 80-, 90- och 00-talet utifrån en systemisk-funktionell grammatisk analys. Dessutom belyser studien frågan om det finns någon skillnad i ungdomskonstruktionen mellan de olika läromedelstexterna. LÄS MER

  3. 33. Världens bästa metod för att stimulera språkutveckling? – en kvalitativ studie i hur och varför förskollärare använder musik i språkstimulerande syfte.

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Åsa Bergqvist; Catharina Henriksson; [2011]
    Nyckelord :Musik; språk; språkutveckling; musikprofilerad för;

    Sammanfattning : SammanfattningSyfteSyftet är att undersöka hur musik, på musikprofilerade förskolor, kan stimulera barns språkutveckling samt att fåen fördjupad bild av hur förskollärare använder musik som medel för detta. De frågeställningar vi utgår från är:Hur ser det praktiska arbetet kring musik som språkstimulerande medel ut i förskolan? och Hur tänker förskol-lärare om musikens roll för barns språkutveckling? Anledningen till att vi valde att genomföra vår undersökningpå musikprofilerade förskolor är för att vi är intresserade av hur de jobbar med musik och om de har något språk-ligt syfte kopplat till musiksamlingarna. LÄS MER

  4. 34. Jämförande stilanalys av Fyrvaktaren och Händelser vid vatten

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Avdelningen för svenska, danska och isländska, tolkning i offentlig sektor och översättning

    Författare :Sara Maria Holmberg; [2011]
    Nyckelord :skönlitteratur; litterär stilistik; perspektiv; kodväxling; populärlitteratur; höglitteratur; neutral romanprosa; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Syftet var att jämföra två tematiskt likvärdiga böcker avseende språk och stil. En av böckerna är skriven av en höglitterär författare, den andra av en populärlitterär. Böckerna som jämfördes är Kerstin Ekmans Händelser vid vatten och Camilla Läckbergs Fyrvaktaren. LÄS MER

  5. 35. Musik i förskolan : två förskollärares syn på musikens betydelse för yngre barn

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Monica Östlund; [2011]
    Nyckelord :preschool children; younger children; music; preschool; music-oriented; linguistic development; förskolebarn; yngre barn; musik; förskola; musikinriktning; språkutveckling;

    Sammanfattning : I denna studie har två förskollärares syn på musik i förskolan undersökts. Kvalitativa intervjuer har ägt rum på två olika förskolor – en utan specifik inriktning och en avdelning med musikinriktning belägen i en annan förskola. LÄS MER