Sökning: "Svenska teckenspråket"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden Svenska teckenspråket.

  1. 1. Döva och hörselskadade elever somsamhällsmedborgare -en historisk jämförelse av läroplanen för grundskolan1969 och 1980

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Hofström; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : I denna uppsats kommer två läroplaner att undersökas, läroplanen för grundskolan 1969 och1980. Uppsatsen jämför dessa läroplaner ur ett historiskt perspektiv med fokus på deras sättatt skriva om språk och den förväntade utvecklingen av de döva och hörselskadade elevernasspråkliga färdigheter. LÄS MER

  2. 2. Upplevelser av samhällskunskapsundervisning för döva nyanlända : En kvalitativ fallstudie om döva och hörselskadade nyanlända elevers upplevelser av samhällskunskapsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Jessica Madan; [2021]
    Nyckelord :döv; hörselskadad; nyanlända; samhällskunskap; teckenspråk;

    Sammanfattning : Den här fallstudien, med kvalitativ inriktning, undersöker 1. döva och hörselskadade nyanlända elevers upplevelser av samhällskunskapsundervisning i svenska skolor, 2. samhällskunskapslärares perspektiv och upplevelser av samhällskunskapsundervisningen med döva och hörselskadade nyanlända elever. LÄS MER

  3. 3. "Man får två chanser att förstå” : en interventionsstudie om TAKK som kommunikationsstödjande verktyg

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Elin Blomqvist; Ninni Blomström; [2019]
    Nyckelord :Flerspråkighet; språklig mångfald; språkrepertoar; svenska som andraspråk; translanguaging.;

    Sammanfattning : Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation, TAKK, är ett kommunikationsstödjande verktyg som bygger på tecken från det svenska teckenspråket. Syftet med arbetet har varit att undersöka huruvida TAKK kan fungera som ett verktyg för att eleverna i en klass med språklig mångfald ska kunna använda sina språkrepertoarer för att förstå och göra sig förstådda i en svenskspråkig skolmiljö. LÄS MER

  4. 4. "Svårigheterna är att alla inte använder sig av TAKK och att det görs på olika sätt" : Möjligheter och utmaningar  med Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Emma Dahlgren; Matilda Persson; [2019]
    Nyckelord :Förskola; Pedagoger; Vårdnadshavare; Barn; TAKK; Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation; Sociokulturellt perspektiv; Fenomenologisk analysmodell;

    Sammanfattning : Tecken som Alternativ och Kompletterande Kommunikation (TAKK) används inom förskolans verksamhet som ett kommunikationsverktyg för språkinlärning, för att kunna leva upp till läroplanens mål om språkutveckling. Enligt Specialpedagogiska myndigheten (2018) går detta kommunikationsverktyg ut på att teckna med händerna samtidigt med det talade språket för att och underlätta kommunikationen för alla barn. LÄS MER

  5. 5. ”Vi vill så mycket men vi kan inte göra allt...” : En kvalitativ studie om förskollärares upplevelser angående den reviderade läroplanen för förskolan, med fokus på svenskt teckenspråk som ett nytt mål

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Medina Avdic; Frida Hjalmarsson; [2019]
    Nyckelord :Det svenska teckenspråket; upplevelser; känslor; fenomenologi; den reviderade läroplanen för förskolan; hörselnedsatta barn;

    Sammanfattning : I föreliggande studie undersöks förskollärares upplevelser av det svenska teckenspråket och deras tankar och känslor om den nya revideringen av läroplanen för förskolan. Förskollärare tar i större utsträckning på sig ett större ansvar än vad som skrivs fram i läroplanen. LÄS MER