Sökning: "Träning Samhälle"

Visar resultat 1 - 5 av 273 uppsatser innehållade orden Träning Samhälle.

  1. 1. Att arbeta med yoga och mindfulness i undervisningen : en kvalitativ intervjustudie med sex lärare i idrott och hälsa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Maja Bäckman; Caroline Enderin; [2024]
    Nyckelord :idrott; idrottsundervisning; skolan; grundskola; gymnasiet; yoga; mindfulness; mental träning;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att undersöka hur idrottslärare som använder sig av yoga eller mindfulness i sin undervisning gör för att forma sin undervisning i det samt vilka möjligheter och hinder det finns med yoga och mindfulness relaterat till undervisningen. Följande frågeställningar har studien utgått ifrån: Vad lyfter lärarna som viktigt vid utformningen av sin undervisning i yoga och mindfulness? Vilka för- och nackdelar ser lärarna med undervisningen i yoga och mindfulness? Vad bör man tänka på vid undervisning i yoga och mindfulness? Studien har använt sig av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  2. 2. Elevers arbete med matematiska resonemang

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Aichah Shokfah; [2024]
    Nyckelord :mathematical reasoning; creative mathematical reasoning; imitative reasoning; matematiskt resonemang; kreativt matematiskt resonemang; imitativt resonemang;

    Sammanfattning : Abstrakt Syftet med denna studie är att undersöka faktorer som kan påverka elevers matematiska resonemang. Detta gjordes genom att undersöka vilken typ av resonemang elever i årskurs 9 använde när de löste olika uppgifter och även elevernas uppfattningar om matematik. LÄS MER

  3. 3. Att skapa livslång hälsa : En kvalitativ studie om hur gymnasielärare arbetar med hälsa i ämnet idrott och hälsa

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Elise Jansson Forsman; Lucas Jahjah; [2024]
    Nyckelord :Health; Practical Education; Assessment; Healthying; learning by doing; Hälsa; Praktisk undervisning; Bedömning; Hälsoförmåga; Upplevelsebaserad pedagogik;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar  Studien syftar till att undersöka hur gymnasielärare i ämnet idrott och hälsa förmedlar och befäster praktisk kunskap hos elever med syfte att skapa livslång hälsa. Studiens frågeställningar: Hur arbetar gymnasielärarna praktiskt med hälsa i ämnet idrott och hälsa och hur bedöms de praktiska momenten i hälsa i ämnet idrott och hälsa? Teori och Metod Studien har en kvalitativ ansats, med semistrukturerade intervjuer som datainsamlingsmetod där intervjuguiden skapats utifrån teorin om learning by doing samt begreppet healthying. LÄS MER

  4. 4. Långvarig motivation till fortsatt styrketräning på gym : En empirisk studie

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Institutionen för individ och samhälle

    Författare :Johannes Lashgrinejad; Simon Wojnicki; [2024]
    Nyckelord :självbestämmandeteorin; grundläggande psykologiska behov; motivation; fysisk aktivitet; styrketräning på gym;

    Sammanfattning : Den mentala hälsan bland den svenska befolkningen har försämrats under de senaste åren, i synnerhet bland unga vuxna. Ny forskning har belyst de många positiva effekter på den mentala hälsan som medföljer regelbunden fysisk aktivitet, men ändå är det endast en liten del av befolkningen som motionerar regelbundet. LÄS MER

  5. 5. Yoga och mindfulness i skolmiljö : En systematisk litteraturstudie av yogabaserade praktiker som en resurs för elever och lärares välmående.

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Elisabeth Ehrlich; Elin Mattsson; [2024]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : The purpose of this literature study is to examine, through existing research, the relationship between yoga-based practices in school and the mental health and well-being of students and teachers in an increasingly stressed and high-performing world. Our questions are: What does research say about yoga-based practices in relation to mental health and well-being in schools in different countries? What methods have been used for research on yoga-based practices and mental health and well-being in schools in different countries? What methods have been used for the implementation of yoga-based practices in schools? In order to achieve the aim and answer our questions, we have chosen to do a systematic literature study. LÄS MER