Sökning: "UPPFOSTRAN BETYDELSE"
Visar resultat 11 - 15 av 30 uppsatser innehållade orden UPPFOSTRAN BETYDELSE.
11. Vitsord, straff eller uppfostran? : Mediedebatten om uppförande- & ordningsbetyg 1953-54
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : Mitt syfte med uppsatsen är att beskriva och analysera debatten som föregick beslutet att avskaffa vitsord i uppförande- och ordning i avgångs- och examensbetygen 1954. Empirin utgörs av massmediala texter, en materialtyp som inte analyserats i tidigare forskning om efterkrigstidens reformer av uppförande- och ordningsbetygen. LÄS MER
12. VAD FÅR EN INDIVID TILL ATT BRYTA MOT LAGEN? - EN KVALITATIV STUDIE OM YTTRE FAKTORERS PÅVERKAN PÅ KRIMINALITET
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)Sammanfattning : I den dominerande samhällssynen ses kriminalitet som ett avvikande beteende eftersom det går emot den rådande lagstiftningen och normerna. Det finns alltid människor som inte följer normerna och ses därför som avvikare. LÄS MER
13. Auktoritet och uppfostran i relation till samhället vi lever i genom fem lärares ögon
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)Sammanfattning : Den här studien tar upp fem lärares syn på auktoritet, disciplin och fostran i relation till samhället vi lever i. Detta är en studie om läraren som en auktoritet i klassrummet och deras förhållningssätt till begreppen auktoritet, fostran och disciplin i skolverksamheten. LÄS MER
14. Psykisk hälsa hos barn till ensamstående föräldrar. : En litteraturöversikt.
M1-uppsats, Avdelningen för omvårdnadSammanfattning : Bakgrund: Enligt Barnpsykiatri kommitténs definition av psykisk ohälsa skall symtomen pågå under en längre tid, hindra barnet från att fungera optimalt samt orsaka lidande. År 2013 lever så många som cirka 400 000 barn med en ensamstående förälder i Sverige. LÄS MER
15. "Ha, där fick du - det var inget fel på vår uppfostran!" : En studie om olika erfarenheter av neuropsykiatriska diagnoser
M1-uppsats, Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Bakgrundsdelen avhandlar den ständigt pågående debatten om neuropsykiatriska diagnoser. Vi lyfter kritiska forskares åsikter om neuropsykiatriska diagnoser och konsekvenser av diagnostisering, likväl som förespråkande forskares syn på detsamma. Även diagnosens betydelse i skolan avhandlas. LÄS MER