Sökning: "Utländska Marknader"
Visar resultat 1 - 5 av 81 uppsatser innehållade orden Utländska Marknader.
1. Implementation av tvärsnittsmomentum på Nasdaq First North
Kandidat-uppsats, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Momentum är en investeringsstrategi som presenterades av Jegadeesh och Titman (1993) ochsom bygger på att utnyttja historisk aktieavkastning. Som strategi har momentum blivitundersökt inom många tillgångsklasser och på olika marknader efter den initiala publikation,särskilt på utländska marknader. LÄS MER
2. När är data en nödvändig nyttighet? - En analys av skyldigheten att dela data i det digitala ekosystemet
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrättSammanfattning : Den tekniska utvecklingen har påverkat hur vi interagerar och bidragit till betydande framsteg. Samtidigt har den medfört utmaningar i form av bristande differentiering på den inre marknaden till följd av varierande datainnehav bland aktörer. LÄS MER
3. Sociala medier ur ett B2B-perspektiv : En kvalitativ studie om sociala medieplattformars roll för SME:s utveckling av affärsrelationer på utländska marknader
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Digitaliseringen är ett centralt fenomen för vår samtid där framväxten av digitala plattformar bland annat påverkat hur företag interagerar med varandra. Syftet med denna studie är att undersöka om skapandet av nya relationer mellan företag underlättas genom användandet av sociala medieplattformar, samt vilken typ av relation som dessa plattformar ger upphov till. LÄS MER
4. Hinder för design av FSM inom verktyget Value Stream Mapping
Kandidat-uppsats, KTH/ProduktionsutvecklingSammanfattning : I Sverige är 99.9 % av alla företag SME-företag. I dagens samhälle har förändrade förutsättningar och globala marknader ändrat kundkraven på exempelvis ledtid. Svenska tillverkande SME-företag kräver således ett sätt att anpassa sin produktion till dessa förändrade förutsättningar. LÄS MER
5. SPACs - Framtiden för svenska börsnoteringar? : En intervjustudie som analyserar värdedrivare, problem och efterfrågan på den svenska marknaden för börsnoteringar och vad etablering av SPAC-bolag kan innebära för den svenska marknaden.
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Bakgrund: Ett SPAC-bolag är ett börsnoterat företag vars enda syfte är att genomföra ett förvärv. Genom förvärvet börsnoteras ett onoterat företag. Intresset för SPACs har ökat på den amerikanska marknaden och år 2020 stod SPAC-bolag för 55% av alla börsnoteringar i USA. LÄS MER