Sökning: "Uttalsundervisning"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade ordet Uttalsundervisning.

  1. 1. Individuell korrigerande återkoppling på andraspråksuttal : En jämförelse mellan implicit och explicit återkoppling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ulrika Åbjörnsson; [2023]
    Nyckelord :Elevupplevelser; Explicit återkoppling; Implicit återkoppling; Individuell korrigerande återkoppling; Uttalsundervisning; Uttalsutveckling;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks effekterna av individuell återkoppling på uttalet hos andraspråksinlärare. Syftet med studien är att ta reda på om den explicita och korrigerande återkopplingen på ett effektivt sätt kan komplettera den implicita som är den som till störst del används i skolorna. LÄS MER

  2. 2. Uttalet i undervisningen : En kvalitativ studie om fransklärares uppfattningar om, och beskrivningar av, muntlig språkformulering i grund- och gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Bettina Klingenheim; [2023]
    Nyckelord :Franska; uttal; prosodi; muntlig språkframställning; begriplighet; fransklärare; grundskolan; gymnasiet; uppfattningar; lärarkognition;

    Sammanfattning : Uttalet är en väsentlig del av den muntliga språkformuleringen och en medveten användning av prosodi kan bidra till utvecklingen av ett begripligt uttal vilket i sin tur underlättar kommunikationen. Syftet med föreliggande studie har därför varit att få förståelse för hur fransklärare i grund- och gymnasieskolan arbetar med uttalet, det vill säga ljud och prosodi, vid muntlig språkframställning. LÄS MER

  3. 3. Det låter inte som det stavas : SFI-lärares upplevelser av explicit uttalsundervisning inom kommunal vuxenutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråk

    Författare :Elin Eriksson; [2022]
    Nyckelord :explicit uttalsundervisning; uttal; SFI; fonetik; fonologi; prosodi;

    Sammanfattning : Syftet med arbetet är att undersöka explicit uttalsundervisning vid svenska för invandrare (SFI) under vårterminen 2022 ur ett lärarperspektiv. Detta görs med stöd av tre bärande forskningsfrågor som undersöker hur explicit uttalsundervisning förstås i förhållande till fonetik, fonologi och prosodi samt hur SFI-lärarna värderar sina egna förutsättningar att bedriva explicit uttalsundervisning. LÄS MER

  4. 4. The Influence of Teacher Beliefs on Classroom Practices in English Pronunciation Teaching

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Ramlah Warsame; [2021]
    Nyckelord :Pronunciation; Teacher beliefs; Accents; English as a Foreign language EFL ; Lingua Franca Core LFC ; Classroom practices;

    Sammanfattning : This study aims to explore teacher beliefs on accents in the classroom and how they affect classroom practices as well as the teachers views on the LFC approach. Furthermore, the study investigates whether there exists a possible disconnect between teachers and the Swedish National Agency for Education when it comes to deciding what approach to take when teaching English pronunciation. LÄS MER

  5. 5. Of Pronunciation and Correctness : The current impossibility of ensuring equitable pronunciation education in Sweden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :anton sundin; Viktor Wenell; [2021]
    Nyckelord :Pronunciation; English as a Lingua Franca ELF ; Lingua Franca Core LFC ; Native Speaker Ideal; Syllabus; Teaching in Sweden; English education; Skolverket; Assessment; Equity;

    Sammanfattning : This paper aims at investigating how upper secondary school teachers of English in Malmö, Sweden abide by the curriculum criteria of having their learners develop correctness in speech, as well as what support English teachers receive with regard to pronunciation teaching from official steering documents. Furthermore, this paper attempts to critically evaluate and discuss potential options for pronunciation models or standards in education which hold sway in contemporary research. LÄS MER