Sökning: "Världshistoria"

Hittade 3 uppsatser innehållade ordet Världshistoria.

  1. 1. Diskursernas kamp - Afrika söder om Sahara i kurslitteraturen på lärarutbildningen i historia

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Sarah Weeks; [2018]
    Nyckelord :Postcolonialism; Eurocentrism; Africa; Subsaharan Africa; Discourse; Discourse analysis; Teacher studies; Afrika; Lärarutbildningen; Postkolonialism; Diskursanalys; Diskurs; World history; Världshistoria;

    Sammanfattning : The history teacher training program at Malmö University used to hold a course entitled World Histories, which focused giving the students a nuanced image of world history, in contrast to the one commonly known, which is shaped by colonial and eurocentric discourses. However, the literature in this course was not scrutinised to any extent, and the purpose of this study is therefore to find out whether the anti-eurocentric literature is also dominated by those same discourses by performing a critical discourse analysis of it. LÄS MER

  2. 2. Manlig kärlek : En socialhistorisk konstanalys av den manliga kärlekens historia

    Kandidat-uppsats, Institutionen för kultur och kommunikation

    Författare :Emil K.V. Åkerö; [2008]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Mitt syfte med uppsatsen är att belysa den manliga homosexualitetens historia genom ett samhällspolitiskt perspektiv men att till det tillföra en konstvetenskaplig analys. Jag vill titta på konsthistorien och se hur den manliga kärleken porträtteras och hur den har gestaltats. LÄS MER

  3. 3. Skolan genom iraniesvenskars ögon - En kvalitativ undersökning av sex iraniesvenskars syn på historieundervisningen och dess bild av iransk kultur samt historieämnets anpassning till den mångkulturella skolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Vanja Lozic; [2005]
    Nyckelord :etnicitet; historiedidaktik; orientalism; identitet; självbild; konflikter; symboliskt våld; kulturellt kapital; liberalism; iranier; skolan;

    Sammanfattning : Genom att intervjua sex personer med iranskt påbrå har jag försökt presentera dessa individers subjektiva bild av historieundervisning och de krav som de ställer på skolan. Frågornas svar har gett oss en uppfattning om hur historieundervisningen kan påverka elever med iraniesvensk bakgrund. LÄS MER